U weet het al lang. Het gaat niet goed met het ict-onderwijs in Nederland. Het aantal aanmeldingen aan de ict-opleidingen in Nederland is voor het vierde opeenvolgende jaar gedaald, terwijl de markt juist schreeuwt om kwalitatief goede ict’ers.
Dat laatste maakt het niet alleen zorgwekkend, maar zorgt er ook voor dat het onbegrijpelijk wordt. Want juist als er hard geroepen wordt om extra werknemers in een sector, dan zie je het aantal eerstejaars studenten stijgen. Na twee jaar, want zo lang roepen de meeste bedrijven al, zou er toch een lichte stijging te zien moeten zijn. Of misschien een afname van de daling. Maar helaas. Werkgevers en de scholen hopen dat er volgend jaar beter nieuws te verwachten valt.
Waarom is het zo onaantrekkelijk om een ict-opleiding te kiezen? De opleiding is niet zoveel moeilijker dan andere opleidingen op mbo-, hbo- of wo-niveau. De opleiding duurt niet langer dan een andere opleiding op hetzelfde niveau. En, in tegenstelling tot veel andere opleidingen, kun je hier meteen mee aan de slag. Sterker nog: je kunt kiezen waar je wilt werken en wat je wilt verdienen.
Nee, het ligt niet aan de ict-opleidingen. Daar komen de studenten niet eens, dus daar kan de keuze om vooral geen ict te kiezen niet bepaald worden. Een scholier kiest tijdens zijn of haar middelbare schooltijd voor een studie. En het gevoel dat de scholier bij ict heeft wordt daarvoor al bepaald. Daar hebben ouders, leraren en decanen een hoop mee te maken. Het draait allemaal om rolmodellen.
En waar vind je die rolmodellen? In de ict-sector. Bedrijven hebben genoeg hippe, leuke en uitdagende voorbeelden van werken in de ict. Misschien moeten ze dat meer laten zien. Dus niet wegplukken aan de uitgang van de studie, maar zorgen dat er meer studenten bij de ingang staan.