Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de omslag die ‘mobiel internet’ wegneemt.
De term ‘mobiel internet’ is voorbij z’n houdbaarheid gekomen. Internet wordt anno nu grotendeels mobiel gebruikt, dus de toevoeging ‘mobiel’ is net zo zinloos als het woord ‘draadloos’ bij ‘communicatie’. De default is nu mobiel en de internetervaring is daarbij niet langer een subset (zoals wap) of afgeleide (zoals m.domein.nl) van ‘het echte internet’. Sterker nog, wat voorheen het voornaamste internetclientplatform was, lijdt volgens sommigen aan beperkingen. Mobiel internet bestaat niet meer. Lang leve internet. Wat vind jij?
Zolang telecom providers nog werken met datalimieten blijft er onderscheid noodzakelijk.
Wanneer gebruik je mobiel internet? Juist, in een context en in een context heeft het zin om mobiel toch nog voor te voegen net als de e bij e-learning (die e werd ook al tien jaar geleden door verklaard, maar is nog zo levend als wat)
“Is de website ook goed voor mobiel internet?”
Dat zegt niet alleen iets over de responsiveness, maar ook over data verbruik en het slimmer aanbieden van data of de beperkingen van mobiele browsers (ja, die zijn er nog steeds!)
Dus: Uiteindelijk, ja gaat mobiel verdwijnen uit “mobiel internet”, maar niet vandaag 🙂
De term “mobiel internet” was natuurlijk altijd al een beetje suf, want er is geen apart internet voor mobiele apparaten, maar wat ermee werd bedoeld was toch nooit echt moeilijk te begrijpen: De verzameling van diensten die bij uitstek geschikt was voor gebruik vanaf mobiele apparaten. Terwijl ik dit loop te tikken op mijn Chromebook zit ik me af te vragen of dat ook een mobiel apparaat is, maar dit terzijde.
De stelling dat de meerderheid van het internetgebruik plaatsvindt vanaf mobiele apparaten is niet omstreden. Waar we dan vervolgens nog even over kunnen beppen is of de dienst inrichten voor optimaal (of uitsluitend) gebruik vanaf een mobiel apparaat al de “default” is voor ontwikkelaars vandaag aan de dag, en dan moeten we denk ik toch stellen dat dit nog niet het geval is.
We zitten momenteel op een kantelpunt: Nieuwe diensten, met name op het sociale vlak, zijn vaak al uitermate geschikt voor mobiel gebruik. Voor bestaande diensten, met name met een meer zakelijke inslag, is mobiel gebruik nog niet altijd mogelijk, of handig. De vraag is of dit slecht is. Hoe handig mijn telefoon ook is, een document erop editen gaat ik toch niet snel doen. Document bekijken weer wel. Het ligt er maar weer aan.
Zoals te doen gebruikelijk zal de markt de aanbieder “straffen” die het niet goed doet. Als de gebruiker een dienst hoofdzakelijk mobiel wenst te gebruiken dan zal de aanbieder die dat doorheeft en goed doet het winnen. En zo hoort het ook.
Dan nog even terugkoppelen naar de stelling: Iedere aanbieder van diensten op het Internet dient mobiel gebruik te overwegen. Een aparte term blijft nodig omdat het dan vaak gaat om een andere versie van de dienst, met meer/minder/andere functies dan de desktop versie.
Zolang ik nog vragen krijg of ik op een smartphone/tablet de mobiele versie of een app wil hebben zijn we daar nog ver van verwijderd.
Zelfs als je een GUI/Website responsive opbouwt loopt je tegen allerlei probleempjes aan die nog nauwelijks een standaard oplossing kennen, het lijkt nog steeds op lapwerk.
Daarbij opgemerkt dat Nederland wellicht wat verder is maar Oostenrijk kent nog hoofdzakelijk internet met een verkabelde verbinding.
“Vroeger” werden sites voor een pc scherm ontworpen, en had je voor mobiel een ander ontwerp nodig (www.whatever.com / m.whatever.com).
Nu zie je bij veel ontwerpers de “mobile first” aanpak: ontwerp generieke sites, die overal werken (dus geen Java / Flash en geen statische frames).
Het resultaat daarvan is dat bv webshops het tegenwoordig op een iPad net zo goed doen als op een pc, iets wat 5 jaar geleden absoluut niet het geval was!
Qua webdesign is het verschil tussen vast en mobiel internet dus weg, qua kosten bestaat het verschil nog degelijk!
Ik sluit me aan bij de opmerking van Henri Koppen en zijn vraagstelling: “Is de website ook goed voor mobiel internet?” Vandaar dat het best goed is om nu nog dit onderscheid te maken. En over ‘goed’ gesproken, dan gaat het niet alleen om het feit of de website ook technisch goed werkt op al die mobiele apparaten, maar vooral om het feit of ze ook gemaakt zijn om kort en krachtig de juiste informatie te geven. Veel websites zijn veel te uitgebreid en zijn overvol met teveel informatie. En simpele zaken als ‘de juiste contactgegevens’ willen nog wel eens verstopt zijn. Kortom, in de tsunami van informatie ben ik groot voorstander om snel tot de kern te komen. Of is dit nu alweer te lang? 🙂
Het hangt naar mijn mening af van de ontwikkelingsfase waar je in staat. Ben je nog in de legacy-fase dan heb je behoefte aan een aanduiding als “mobiel” om scheiding te kunnen maken tussen een verschijnsel in jouw fase en de standaarden in de huidige wereld.
In dit kader kijk je anders naar b.v.:
– apparaat vs mobiel apparaat,
– website vs mobiele website,
– Internet vs mobiel internet,
Soms moet je beter de context intact houden. Bijvoorbeeld als we het over Learning hebben dan weet ik met een “e” ervoor of ik mijn papieren boek moet er bij pakken of mijn iPad 🙂
En soms moet je beter van de context afblijven anders raakt het verschijnsel zijn kracht kwijt. In dit kader houd ik graag “Mobiel” bij de “eenheid” voor Mobiele eenheid als er sprake is van een spannende voetbalwedstrijd 🙂
Mijn internet zit in mijn geval in mijn zak en het is zo mobiel als mijn bank en andere dingen.
‘Mobiel internet bestaat niet meer’
Kijkend naar mijn mobiel telefoon rekening kan ik dit niet bevestigen.
Ik zie liever de stelling “Mobiel internet zou niet mogen bestaat” 😉
Helaas is er nog een verschil tussen vast en mobiel internet, lees de commentaren hierboven.
Ik denk dat we naar een flat fee internet gaan voor onze mobile devices. ISP als Ziggo en zo bieden nu al de optie om van al hun wifi punten gebruik te maken (als de eigenaar het toestaat). Telecom providers gaan vanzelf volgen.