Altavista is wel degelijk verbeterd in vergelijking met vorig jaar, schrijft Erwin Bakker naar aanleiding van een onlangs gepubliceerde test van zoekmachines. ‘Neem de mogelijkheid om te zoeken op ‘images, video, audio en web pages’
In zijn artikel over zoekmachines (Computable, 21 juni) schreef Martijn Hoogeveen dat Altavista niet ‘zichtbaar’ iets verbeterd heeft ten opzichte van vorig jaar. Terwijl AV elke 3 maanden zijn lay-out omgooit en haar nieuwste bevindingen – via marketing-onderzoek onder de gebruikers achterhaald – toepast!
Neem het punt ‘conceptgebaseerd zoeken’. Altavista bood tot 1 juni de mogelijkheid om via een link, direct onder het invulscherm, synoniemen en aanverwante onderwerpen te vinden in een apart scherm dat een hele lijst met overzichten te zien gaf. Nu krijg je slechts een tiental links direct onder het invulscherm. Als men zoiets eruit haalt bij de volgende kwartaalwisseling (na drie maanden proefdraaien), kun je op je vingers natellen dat er niet genoeg gebruik van gemaakt werd. Daarom is er nu een nieuwe mogelijkheid voor in de plaats gekomen, en kan men zoeken op ‘Images, Video, Audio, Web pages’.
Verder wordt geschreven dat Altavista geen specifieke Nederlandse site heeft. Dit is ook niet noodzakelijk, aangezien Altavista al sinds een jaar de mogelijkheid biedt om documenten in een specifieke taal te zoeken (25 verschillende talen). Ook is er een meertalige Thesaurus (http://babelfish.altavista.com/cgi-bin/translate). Die bestaat al zeker sinds januari, in tegenstelling tot hetgeen in het onderzoek vermeld staat. Zelfs kan men sinds enige maanden een Altavista email-account verkrijgen bij AV (http://altavista.iname.com/member/login.page).
Ook schrijft de auteur: ‘Er zit van jaar tot jaar nauwelijks verandering in de zichtbare functionaliteit. Alleen tijdslimitering – zoeken op actualiteit – is een nieuwigheidje dat snel oprukt.’ Ik zie toch een duidelijke verschuiving van de zoekmachines richting portaal-functie, zo ook bij de tien uit het onderzoek. Portaal is het nieuwe lievelingswoordje van elke Internet-aanbieder in 1999. Nou kan ik natuurlijk de plank enigszins hebben misgeslagen, maar ik signaleer al zoveel punten bij slechts één van de tien onderzochte zoekmachines. Ik lees dergelijke onderzoeken altijd graag maar de teleurstelling is vaak groot, wanneer weer eens iets als dé waarheid wordt gebracht. Doe beter onderzoek, dubbelcheck iets, wees elk jaar weer origineel en breng iets vernieuwends! Moge de auteur hieruit lering trekken, dan kijk ik met graagte uit naar zijn volgende onderzoek.
Erwin Bakker
Naschrift
Ik kijk bij de zoektest niet naar lay-out, wel naar ‘multimedia search’.
In het geval van conceptgebaseerd zoeken gaat het erom in hoeverre een zoekmachine het de gebruiker gemakkelijk maakt door de techniek van conceptgebaseerd zoeken (en dat is een wetenschap apart) op te nemen in de zoekalgoritmes en zoekindexen. Met andere woorden: wordt er bij het (semantisch) interpreteren van de zoekvraag op een slimme manier gebruik gemaakt van een thesaurus?
Het is waar dat het niet noodzakelijk is om een specifiek Nederlandse site te hebben. Ik ken hier ook geen gewicht aan toe. En doordat Altavista goed is in het indexeren van ook Nederlandse pagina’s, komt hij zo hoog uit de test.
De door de briefschrijver genoemde meertalige thesaurus is geen echte thesaurus geïntegreerd met de zoekmachine. Altavista heeft een vertaalmachine, waar gebruik gemaakt wordt van een thesaurus/vertaalmachine. Ook heel leuk. Maar dat is een aparte dienst. Die heb ik inderdaad eens uitgeprobeerd, en hij werkt heel aardig. Dat is toch iets anders dan een meertalige thesaurus.
De opmerking over e-mailaccounts heeft niets met zoeken te maken. Dat is een andere dienst. Dat geldt ook voor de opmerking over portalen. Dat heeft ook niets met de pure zoekmachine-functionaliteit te maken.
Het ging hier om een zoektest. De meeste kritiek zou relevant zijn als ik een onderzoek naar portalen had gedaan, wat niet het geval was. De volgende keer zal ik de ‘scope’ van het onderzoek in het begin nog explicieter vermelden.
Martijn Hoogeveen