Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IT-beheer extern onderbrengen

10 april 1997 - 22:003 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Erwin K. Jesterhoudt
Erwin K. Jesterhoudt

Een groeiend aantal organisaties wenst om diverse redenen delen van het IT-beheer buiten de eigen organisatie te plaatsen.

In het verleden lag daarbij vooral de nadruk op kostenverlaging. Uitbesteding maakte het mogelijk om de total cost of ownership (tco) te verlagen. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie, zoals Windows NT en intranet, zijn de beweegredenen voor uitbesteding verschoven. Factoren als tco spelen nog steeds, maar er is een aantal andere aspecten bijgekomen: toegang tot externe kennis, kwaliteitsverbetering, het zich kunnen richten op andere onderdelen van de IT-infrastructuur, een noodzakelijke inhaal- of veranderingsslag, en de visie dat een externe IT-onderneming informatietechnologie professioneler kan beheren.
Voor een veranderingsslag naar bijvoorbeeld een Windows NT-omgeving met een applicatieserver is een investering in hardware en software nodig. Het kostenaspect komt in dit soort omgevingen in een ander licht te staan als alle kosten worden meegenomen.
Op basis van een model van Gartner (1997) en eigen onderzoeksresultaten is een client/server tco-model uitgewerkt. De totale kosten zijn onder te verdelen in: verborgen kosten (27 procent), administratie (15 procent), besturingssysteem- en applicatie-ondersteuning (34 procent) en aanschaf van hardware en software (24 procent).

Afhankelijkheid

Bij uitbesteding spelen de begrippen ‘outsourcing’ en ‘facilities management’ (fm) een rol. Outsourcing is het volledig beheren en exploiteren van IT-faciliteiten door een dienstverlener (vendor). Facilities management staat voor het beheer van IT-diensten van de organisatie door een dienstverlener. Voor beide begrippen geldt dat de dienstverlener het eigendom overneemt. Bij outsourcing betreft het de complete faciliteiten, bij facilities-management alleen de afgesproken diensten.
Outsourcing is voor een dienstverlener een zeer interessante optie, omdat de potentiële klant van hem afhankelijk is op het gebied van IT-management, producten en diensten. Vanuit de klant geredeneerd moet de relatie met de dienstverlener zeer hecht zijn om deze afhankelijkheid te willen.
Facilities management maakt het mogelijk om van uitbesteding een maatwerkoplossing te maken. Het raamwerk voor fm is gebaseerd op standaard-elementen, waarvan er vier bepalend zijn: definitie van eigendom, functionele verantwoordelijkheid van diensten, service-niveaus en locatie.

De prijs

Voor ieder element wordt een matrix ingevuld. Daarin staat aangegeven welke onderdelen de dienstverlener voor zijn rekening neemt en welke de klant. Deze matrices vormen de basis voor de serviceniveau-overeenkomst (sla, service level agreement).
De matrix voor het element ‘definitie van eigendom’ beschrijft het eigendom van ontwikkel- en ‘operations’-personeel, hardware, applicaties, hulpmiddelen voor systeemontwikkeling, netwerkapparatuur en software, management-tools en accommodatie.
De matrix ‘functionele verantwoordelijkheid’ beschrijft de uitvoerende-, adviserende- en eindverantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld in Itil gedefinieerde termen, zoals ‘capacity-‘, ‘availability-‘, ‘problem-‘, ‘incident-‘ en ‘configuration management’.
De matrix van het element ‘service niveaus’ van openingstijden, systeembeschikbaarheid, systeemprestaties, calamiteiten-voorzieningen, backup en herstel van data en beveiliging, beschrijft het technisch niveau van dienstverlening voor de front end (bijvoorbeeld desktop PC’s), het netwerk, de back end (bijvoorbeeld server) en het applicatiebeheer op de technische elementen.
De matrix ‘locatie’ beschrijft van waaruit technisch beheer, tactisch beheer en operationele gebruikersondersteuning of operationeel beheer worden geleverd.
De invulling van bovenstaande matrices is alleen uitvoerbaar als onderdeel van een totaal proces, waarin men niet over één nacht ijs moet gaan.
Een uitspraak over de prijs van ‘facilities management’ valt pas te doen nadat alle elementen beschreven zijn en vervolgens zijn vastgelegd in een overeenkomst.
 
Erwin K. Jesterhoudt, senior consultant, Den Haag

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Europa
    ActueelGovernance & Privacy

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    ActueelGovernance & Privacy

    Brancheorganisaties lanceren uniforme NIS2-tool na wildgroei aan checklists

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    OpinieData & AI

    Financiële risico’s beoordelen met ai: goed idee?

    ActueelGovernance & Privacy

    Deze 10 initiatieven zijn het weerbaarst!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs