Experts maken geen deel uit van de redactie. Zij vertegenwoordigen dus niet het redactionele gedachtegoed van Computable.

Outsourcing slaat nieuwe weg in

12-11-2012 09:53 | Door Ruud Pieterse | Lees meer artikelen over: TCO | Er zijn 5 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Ruud Pieterse
Ruud Pieterse

Information Systems Architect HP Nederland

Expert van Computable voor de topics: Cloud Computing, Architectuur en Datacenters

Meer

Het traditionele outsourcing model is aan het veranderen. De evolutie die begonnen is met detachering, outtasking/outsourcing, en partnership begint dit niveau op diverse vlakken te ontstijgen. De verwachtingen van de dienstverlener die als outsourcing organisatie werkt worden hoger. Deze outsourcing organisaties worden steeds vaker gevraagd om mee te denken. Dit vereist een andere houding en architectuur van zowel outsourcer als dienstverlener.

De immer complexer wordende it-omgeving is het hart waar de veranderingen het meest worden waargenomen. Men kan hier denken aan administratieve processen, maar ook aan business processen. Deze processen zijn vaak generiek voor meerdere organisaties en kunnen daardoor op veel organisaties toegepast worden. Deze processen lenen zich er goed voor samenwerking te zoeken. Aanhakend hierop zouden de processen uitbesteed kunnen worden aan deze dienstverlener. Business Process Outsourcing is hierbij niet eens een nieuwe dienst, deze bestond al vele jaren.

Als bijvoorbeeld beide partijen samenwerken kan er een synergie bereikt worden. Een outsource organisatie die bijvoorbeeld een efficient supply chain process heeft, zou dit process met het proces van zijn klant kunnen laten samenwerken. Aan beide kanten kan dit voordelen opleveren. In een teruglopende economie levert dit direct veel voordelen op. Bestaande middelen en nieuwe investeringen kunnen worden gedeeld terwijl er niet hoeft te worden ingeleverd met betrekking tot functionaliteit. .

Een ander voorbeeld waar men aan kan denken is het delen van kennis tussen research en development afdelingen. Wanneer twee organisaties samenwerken, ontstaan mogelijkheden om meerdere markten te bedienen. De kennis van de markt aan beide zijden kan nieuwe ideeën genereren die voorheen bleven steken omdat te vaak in silo’s gedacht werd. De productieorganisatie kan zijn product maken, terwijl de oursource organisatie dit als een service kan leveren aan andere klanten. De win-win situatie is hier enorm. Dit combinerend met de samenwerkende supply chain processen zal alleen maar accelererend werken. De mogelijkheid ontstaat om de tco (total cost of ownership) te laten dalen waardoor de marge van de beide partijen aanzienlijk kunnen veranderen.

Samenwerken

Partnership is allang niet meer aan de orde waarbij beide partijen een stukje van het risico dragen. Het is een model waar kosten, investeringen, innovatie en synergie een gezamenlijk doel worden. Het blijft van belang voor klanten dat outsource organisaties de ontwikkelingen in de ict kunnen blijven overzien. De klant wordt hierdoor beter geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen die van belang zijn voor de business. Bedrijfsvoering wordt meer en meer afhankelijk van technologie en van (social) media. De impact is relevant voor beide partijen. De contracten tussen provider/supplier en klant dienen flexibeler te worden en op een hoger organisatielevel te worden afgesproken. Het voordeel om samen te werken met een grote organisatie die kennis heeft van de markt levert beide organisaties een competitief voordeel op. De samenwerking zal een onderdeel moeten worden van de architectuur. De gecombineerde processen zullen moeten samen worden gesmolten, waarbij de identiteit van beide organisaties niet verloren mag gaan.

Voorgaande is geen toekomst meer. Het is al gaande. Er is natuurlijk inspanning, tijd en creativiteit nodig om dit te bewerkstelligen. De organisaties zullen aan beide kanten zich hierop moeten instellen. Dit is vooral logistiek, administratief en communicatief een grote uitdaging. Integratie van deze processen is een vraagstuk op zich. Men kan stellen dat outsourcing een nieuw evolutie-hoofdstuk is ingegaan. It-outsourcing is tegenwoordig een business enabler!
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1972 6.88
Klik voor meer info 2 1139 6.67
Klik voor meer info 3 1489 6.65
Klik voor meer info 4 1207 6.63
Klik voor meer info 5 872 6.58
Klik voor meer info 6 573 6.33
Klik voor meer info 7 413 6.28
Klik voor meer info 8 1078 6.05
Klik voor meer info 9 694 6.04
Klik voor meer info 10 452 6.02