Het is jammer dat de inhoud van ons persbericht over het Heusdense interactieve digitale gemeenteloket niet volledig is overgekomen (rubriek Bits en Bugs, 29 november).
We doen altijd ons uiterste best om de zaken reëel en duidelijk uiteen te zetten. Kennelijk is het dit keer misgegaan.
De gemeente Heusden kampt met de situatie dat drie gemeenteorganisaties zijn samengevoegd. Dat gaf de burger het probleem dat er voor het samenstellen van één officieel dossier soms drie gemeentehuizen moesten worden bezocht. Dat probleem is met het nieuwe systeem opgelost. Bovendien worden de ‘back-office’-processen van Heusden nu direct vanuit het digitale gemeenteloket aangestuurd.
Een voorbeeld. Als een burger een melding via internet maakt over bijvoorbeeld het niet functioneren van straatlantaarns, gaat dit niet in een papieren dossier, maar wordt dit direct opgenomen in de werkschema’s en gemeld op de mobiele telefoon van de aangewezen ambtenaar. De voortgang van de afwikkeling van de melding kan door de betrokkene direct op internet worden gevolgd. Zo geldt dat voor een groot aantal diensten die de gemeente aan de burger levert. Digitale loketten op dat niveau zijn er nog niet zo veel.
Het integreren van de interne werkstromen met meldingen van buitenaf, houdt ook in dat de betrokken medewerkers van de gemeente vanuit hun woning direct op meldingen kunnen reageren. Elektronisch met mededelingen, of fysiek, door de gemelde lantaarn van een nieuwe lichtbron te voorzien. Ik vind het oprecht jammer dat ons bericht de redactie niet de juiste duidelijkheid verschafte over wat de gemeente Heusden op dit moment bezighoudt.
Theo Vrugt, Presscom