Telecomregulator Opta heeft vorige week een inval gedaan bij een Nederlandse groot-spammer. Dat melden althans een aantal advocaten die actief zijn in die kringen; de spammer heeft bij hen op de stoep gestaan met een verzoek om juridische bijstand.
Goed nieuws voor zakelijk Nederland, zo’n inval. Niet noodzakelijkerwijs omdat daarmee het spamprobleem rechtstreeks uit de wereld zou worden geholpen. Daarvoor moet je niet in Nederland zijn, maar in de VS, China en de Korea’s. Wel omdat alleen al de dreiging van invallen door de Opta het aantal spamruns van Nederlandse origine spectaculair heeft doen verminderen. Het alleen juridisch aanpakken van de spammers lijkt echter niet voldoende. Al veel langer is duidelijk dat tegelijk daarmee het zakelijke model achter spammen ontregeld zou moeten worden. Dat kan door spamruns zo duur te maken dat de spammers feitelijk opdraaien voor de schade die ze toebrengen aan onze inboxen en de bandbreedte die ze dagelijks opslokken voor volstrekt nutteloze en vaak zelfs schadelijke informatie.
Daarvoor moeten we niet bij de Opta zijn, maar bij de internetaanbieders. Het valt te hopen dat die bereid zijn de estafettestok van de telecomregulator over te nemen, door hun netwerken te ontdoen van ‘spam-zombies’ en mail-marketeers (fors) te laten betalen voor het versturen van hun wervende mails. Daarnaast gaat de Nederlandse overheid hopelijk bevorderen dat de toezichthouders in andere landen vergelijkbare stappen zetten. Een mooie taak voor Brinkhorst, de Nederlandse minister van Economische Zaken en tevens hoofd van economisch Europa tot eind dit jaar? < BR>