De grens tussen telecom, AV en it vervaagt steeds meer. Producenten zitten qua techniek en doelgroep steeds dichter bij elkaar. De toenemende populariteit van unified communications ligt hieraan ten grondslag. Het feit dat ondernemers spraak steeds meer willen combineren met data en video heeft een kans gecreëerd in de markt die op dit moment door veel partijen tegelijk wordt aangegrepen.
Neem bijvoorbeeld audioconferentie. Deze vertrouwde vorm van vergaderen is populair en trekt steeds meer naar de open source-markt (SIP) toe. Ook videoconferentie wint aan terrein op de gecombineerde telefonie/it-markt. Ik zie de toekomst zonnig in voor audio- en videoconferentie, maar worden kwalitatief hoogwaardige partijen niet afgetroefd door de mooie designs en marketingstrategieën van snelle jongens? Dit gebeurt nu immers ook al bij gigant Microsoft. Apple snoept beetje bij beetje marktaandeel af. Consumenten gaan voor het hippe design. Bedrijven moeten hier niet in mee gaan. De meeste organisaties beseffen gelukkig dat kwaliteit en directe roi veel belangrijker is dan het uiterlijk.
Audio- en videoconferentie is om andere redenen dan design interessanter dan producten van bijvoorbeeld Apple. Videoconferentie heeft een directe return on investment. Na installatie hoef je niet meer te reizen om een uitgebreide ‘face-to-face' meeting te houden. Je bespaart direct op de reiskosten. Op het moment dat we potentiële klanten op bezoek krijgen die gebruik maken van een videoconferentie-demo, dan krijgen we net zo'n ‘wow'-effect als het moment dat de iPhone werd geïntroduceerd. De beelden van videoconferentie zijn zo helder dat het lijkt alsof je elkaar recht in de ogen aankijkt.
Producten hoeven voor het bedrijfsleven niet sexy te zijn in de zin van ontwerp. Producten dienen optimaal te doen waar zij voor gemaakt zijn.
Björn Heisterkamp
Marketingmanager
Go Telecom
Zeker nog nooit met iChat gewerkt?
😉
De grens tussen audio, video en IT vervaagt niet zozeer, vooral de integratie wordt steeds beter mogelijk. Dat komt omdat er onder audio en video een universele IT laag (platform) past met transport en opslag. De ‘integratie’ die voor de vervagende grenzen zorgt, hangt direct samen met de flexibiliteit (versatiliteit) van de IT platforms eronder. SIP is volgens mij niet zo’n heel goed voorbeeld omdat dat een VOIP protocol is zonder video integratie. Correct me if I’m wrong.
De grotere integratie loopt echter meteen tegen grenzen aan. Complexe content vraagt veel capaciteit en bandbreedte: voor wie aan een kabel vast wil zitten is dat nog niet zo’n heel extreem vraagstuk, maar om het mobiel te maken, wordt duur. Het is dus technisch mogelijk om meer integratie te maken, maar om dat product ook naar de markt te ‘duwen’ is vers 2.
De vraag is m.i. wat het van de klant uit geredeneerd betekent. We werken immers nog steeds met een welhaast prehistorich GSM protocol met een zeer slechte gesprekskwaliteit. Onze internetverbindingen (wired and wireless) zijn misschien wel snel, maar gaan inherent samen met ernstige bedreigingen voor veiligheid en kwaliteit. Mede daardoor is videoconferencing vanuit bedrijfsnetwerken nog lang niet zo populair als je zou verwachten.
De leveranciers moeten niet alleen een product op zichzelf naar de markt brengen, maar het passend maken in de omgeving. Iedereen wil misschien wel videoconferencing, maar alstublieft veilig, betaalbaar en van hoge kwaliteit. Daarbij heeft IT zowel de rol van ‘enabler’ als van ‘constraint’.
Integratie met een reserveringssysteem is eveneens daarbij een must. Zeker voor de coporate bedrijven -die een grote spreiding van lokaties kennen- is het combineren met in bestaande vergaderzalen en toegankelijk maken voor iedereen een middel.