Nog steeds gebeurt de transactieverwerking in het effectenverkeer deels handmatig. Wil een bank transacties volautomatisch afhandelen, dan moet eerst de organisatie worden aangepast. Dat zegt Jeroen Stoffele van DCE Consultants naar aanleiding van het onderzoek ‘Back Office Systems Survey for Banks and Asset Managers’.
Door transacties in één keer volautomatisch af te handelen trachten banken op de kosten te besparen. Bovendien willen zij de verwerkingstijd van effectentransacties, die nu gemiddeld drie dagen is, terugbrengen naar één dag. Het volume aan transacties is de afgelopen jaren fors gegroeid, waardoor sommige banken aan hun taks zitten. Toch is het invoeren van straight through processing (het zonder handmatige tussenkomst verwerken van gegevens) niet eenvoudig. In internationaal verband wordt er al jaren over gepraat.
Adviseur Jeroen Stoffele licht zijn resultaten toe tijdens het DCE-seminar ‘Outsourcing van bedrijfsprocessen bij banken en vermogenbeheerders’ aanstaande donderdag in het Rosarium in Amsterdam. Volgens hem moeten banken eerst hun zaakjes organisatorisch op orde hebben, eer zij tot ‘straight through processing’ kunnen overgaan. Hij erkent het ‘open deur’ gehalte van deze vaststelling, maar wijst erop dat dit principe een herdefiniëring van het zakelijk model vereist voordat nieuwe backoffice-systemen kunnen worden gekozen. "Het vervangen van een backoffice-systeem is ingrijpend. Daarbij hebben banken de neiging eerst een toepassing te realiseren, om pas daarna over de organisatorische gevolgen na te denken."
Pasta
Volgens de DCE-consultant is de huidige situatie rond transactieverwerkingen erg productgeoriënteerd. Per product, zoals de derivaten, de valutahandel en leningen, bestaat een afzonderlijke set systemen en databases. Hij pleit in zijn rapport voor een functionele benadering die zich richt op de diverse elementen van een transactieverwerking, zoals het vergelijken van gegevens, de settlement (de afrekening) en de financiële rapportage. De ondersteunende systemen krijgen in zo’n aanpak hun gegevens en instructies vanuit één centraal databasemanagementsysteem aangeleverd. Hierdoor ontstaat een situatie die overzichtelijker, beheersbaarder en flexibel is, aldus de Stoffele. In plaats van een brei van aan elkaar gekoppelde toepassingen ontstaat een laag van systemen. "Banken moeten van hun spaghetti lasagne zien te maken. Dan zijn nieuwe systemen voor bijvoorbeeld afgeleide producten, zoals opties op weerberichten, makkelijk inpasbaar. Ook krijgt een bank beter zicht op welke taken zij zelf wil doen en welke zij wil uitbesteden."
Andere aanbevelingen voor een overgang naar ‘straight through processing’ zijn het gebruik van bericht-gebaseerde middleware, die de essentiële informatie uit een transactie naar een ontvangend systeem stuurt, en de invoering van een werkstroommanagementtoepassing, gekoppeld aan het backofficesysteem. Die laatste functionaliteit is nodig voor de probleemgevallen onder de transacties die bankmedewerkers nog wel handmatig correct moeten afhandelen.
Rik Sanders