Schiphol wil de komende jaren geld verdienen met IT. Hiervoor is het een samenwerkingsverband aangegaan met de Belgische luchthaven Zaventem. Deze zogeheten 'SwITch' Groep kent twee doelstellingen: het terugdringen van de IT-kosten en het exploiteren van virtuele luchthavens.
De luchthavens staan onder zware druk. In de woelige luchtvaartwereld moeten ze meer kunnen bieden dan alleen een omgeving van 'beton en staal'. Opbrengsten dreigen terug te lopen, zeker nu het belastingvrij winkelen is gelimiteerd en er in de reiswereld steeds meer Internetdiensten worden aangeboden. Schiphol wil daarom nieuwe inkomstenbronnen aanboren en ziet kansen liggen in het onroerend goed, de detailhandel en de informatietechnologie.
Switch Groep
Luchthavens zijn in hun handelen vrij solitair, in tegenstelling tot de vliegtuigmaatschappijen met hun mega-allianties. Schiphol poogt zijn rol als einzelgänger te doorbreken. "Op IT-gebied werken we samen met Zaventem", zegt Ad Kramer, IT-strateeg van de Schiphol Groep. "We hebben samen de Switch Groep opgericht. Een van de doelen is beperking van onze IT-kosten door gezamenlijk standaard softwareoplossingen in te kopen, om zo te profiteren van het inkopen op grotere schaal." Kramer verwacht dat de alliantie kan worden uitgebreid. Er worden gesprekken gevoerd met de luchthavens van Singapore, Frankfurt, Hongkong en Vancouver.
Digitale diensten
De Switch Groep speurt verder naar nieuwe inkomstenbronnen, gebaseerd op IT-toepassingen. Het heeft daarvoor het concept bedacht van een virtuele Schiphol-gemeenschap, waarin digitale diensten worden aangeboden aan passagiers en zakelijke partners. Centraal hierin staat het virtuele klantenprogramma Hello Port met bijbehorende virtuele distributiekanalen, dat volgend jaar maart van start gaat. Hierbij kunnen reizigers thuis of onderweg via Internet, telefoon en zelfbedieningskiosken op Schiphol allerhande (reis)informatie opvragen en afspraken maken. Ze moeten wel verbonden zijn aan een loyaliteitsprogramma.
Zo'n lid kan bijvoorbeeld, voordat die op reis gaat, via zijn PC persoonlijke informatie invoeren, zoals een reisschema, een telefoonlijstje of een paspoortnummer. Op het vliegveld aangekomen kan het lid deze gegevens opvragen met behulp van een pincode in een multimedia-kiosk. Kramer geeft zelf het voorbeeld van iemand die de website van Schiphol bezoekt en vanaf daar doorklikt naar de sites van een reisbureau, een medische dienst en een bank voor respectievelijk het boeken van een reis naar Sri Lanka, het maken van een afspraak voor een inenting tegen gele koorts en het bestellen van roepies.
Zulke bedrijven, die een koppeling hebben met het Internet-portaal van Schiphol, betalen de luchthaven maandelijks een bedrag tot 5000 gulden, en voor iedere succesvolle bemiddeling maximaal één gulden. De luchthaven mikt op zo'n vijftig deelnemers.
De IT-vernieuwingen bij Schiphol vergen een aanpassing van de huidige infrastructuur. Een van de belangrijkste beslissingen is het terugbrengen van de circa 450 systemen die de luchthaven gebruikt. Uiteindelijk wil de IT-afdeling zo'n vijftien strategische systemen zelf in beheer houden en de rest uitbesteden.