D-Reizen had de behoefte aan snelheid en flexibiliteit bij de invoering van veranderende betalingsregels. Om bedrijfsregels te scheiden van de applicatiecode in back-end applicaties of van de website, opdat deze makkelijker gewijzigd kunnen worden, werd gekozen voor business rules management software van Progress. Progress Corticon verkort de introductie van nieuwe betalingsregels van vijf dagen tot een paar uur.
D-reizen is Nederlands grootste onafhankelijke vakantie-retailer. De firma die honderdtachtig vestigingen heeft, evenals e-commerce en call-centers, heeft het vertrouwen verworven van het loyale reizende publiek door onafhankelijk te blijven van touroperators. Dankzij deze opstelling kunnen de klanten van D-reizen reisaanbiedingen van diverse aanbieders vergelijken en de combinatie van de beste prijs/voorwaarden vinden. Meerdere touroperators kunnen bijvoorbeeld een driedaagse cruise naar Mallorca aanbieden. Maar niet iedere touroperator hoeft dezelfde reis voor dezelfde prijs aan te bieden. Met D-reizen kan de klant de optie ontdekken die voor hem/haar het beste werkt.
Flexibiliteit
Het continu aanbieden van de nieuwste en aantrekkelijkste vakanties zag D-reizen als belangrijkste uitdaging. Het vinden en vermarkten van deze speciale reisaanbiedingen bleek hierin niet uitermate moeilijk te zijn. Maar als het erop aankwam te zorgen dat de betalingen werden verwerkt op een wijze die voldeed aan de eisen van de touroperators en de toepasselijke betalingsregels, worstelde de onderneming met de bestaande systeemarchitectuur. Zo is het in Nederland gebruikelijk voor een touroperator om een aanbetaling te verlangen voor een vakantie en de volledige betaling binnen zes weken voor de reis in ontvangst te nemen. Voor ieder vakantietype (cruises, fiets-, sport-, kampeervakantie et cetera) moeten verschillende regels worden toegepast voor de aanbetaling. De toepassing van deze regels wordt gecontroleerd door de ANVR. Bovendien miste D-reizen de flexibiliteit in de it-systemen om bepaalde verkoopcampagnes te ondersteunen. Bijvoorbeeld als tijdelijk de creditcard-kosten niet werden meegerekend, moest D-reizen de nieuwe reizen aan het systeem toevoegen met veranderde betalingsregels.
Maar elke wijziging in een betalingsregel vereiste ook een wijziging in de applicatiecode en een update van de website. Dus een nieuwe regel veroorzaakte een ontwikkel-/acceptatie-/implementatiecyclus, een kostbaar proces van gemiddeld vijf dagen, hetgeen bijna maandelijks gebeurde. Dit inefficiënte wijzigingsproces dreigde ten koste te gaan van het vermogen van om snel met actuele reisaanbiedingen te stunten. Een omslachtig en frustrerend proces dat diverse vergaderingen vereiste tussen de it en de business.
Lucas Nijenhuis, functioneel architect bij D-reizen, besefte dat de onderneming een eenvoudige oplossing nodig had, waarmee bedrijfsmanagers zelf betalingsregels konden aanpassen zonder dat hiervoor een reeks vergaderingen, een codecyclus en een nieuwe release van de bedrijfssoftware en website nodig waren. Na een uitgebreid marktonderzoek, kozen zij voor Progress Corticon. ‘Onze evaluatie maakte duidelijk dat Corticon het eenvoudigste aan te leren en te gebruiken was en dat het de snelste time-to-market bood.’
Regels en codering
Met Progress Corticon maakt en wijzigt D-reizen betalingsregels gescheiden van de .NET-code en Oracle database waarop de bedrijfsapplicaties en website draaien. Bedrijfsmanagers kunnen zelf de betalingsregels aanpassen zonder dat er een programmeur voor nodig is. En de nieuwe regels kunnen direct worden geïmplementeerd in de productieomgeving. De regels kunnen ook worden getest, zonder dat het de hele site beïnvloedt. Corticon biedt namelijk de functionaliteit nieuwe regels vóór implementatie te testen. Zij kunnen bijvoorbeeld een betalingsregel testen met verwachte betalingswaarden en zorgen dat de regel correct functioneert, voordat deze in gebruik genomen wordt. Bovendien kan Corticon automatisch een nieuwe regel testen ten opzichte van honderden oude regels om te zorgen dat er geen conflicten of storingen ontstaan door de nieuwe regel.
De nieuwe benadering van betalingsregels biedt D-reizen diverse voordelen. ‘Gebruikmakend van de Progress Corticon business rules management software kunnen bedrijfsregels aanzienlijk sneller worden opgesteld en gewijzigd. Codering en implementatie van een regel kostte voorheen vijf dagen. Nu kan deze wijziging binnen een paar uur worden voltooid’, zegt Nijenhuis. ‘Nu de mensen zelf de veranderende regels snel kunnen implementeren, is het voor D-reizen mogelijk om de website actueel en concurrerend te houden met de beste en nieuwste reisaanbiedingen. We hoeven ons niet langer zorgen te maken dat we achterop raken bij het adverteren van nieuwe reisaanbiedingen vanwege complicaties door de betalingsregels. Betalingsregels kunnen de klantervaring verbeteren en gebruiksvriendelijke nieuwe opties creëren.’
Solide fundament
Een voorbeeld van een typische Corticon-transactie voor D-reizen kan de herberekening van de contante betaling voor een reis betreffen vergeleken met een creditcardoptie. ‘We hebben de Progress business rules management software nu vier jaar zonder problemen in gebruik gehad’, zegt Nijenhuis. ‘Het is uiterst stabiel.’
D-reizen overweegt diverse nieuwe toepassingen voor Corticon. Nijenhuis verwacht tot wel twintigduizend transacties per uur te draaien. Corticon is ook ingesteld ter vereenvoudiging van de ‘online kassabon’ die de boeking bevestigt en deze dynamischer maakt. De bon kan bijvoorbeeld gesteld zijn in een bepaalde taal of disclaimers bevatten die uniek zijn voor elke reis (de reiziger moet bijvoorbeeld een vaccin of visa regelen voor vertrek en dergelijke). Met Corticon kunnen dergelijke dynamische regelwijzigingen snel worden ingevoerd. Nijenhuis vertrouwt dat Corticon kan worden toegesneden op diverse praktijkgevallen en de prestaties, betrouwbaarheid en flexibiliteit kan bieden die D-reizen vereist.