Visa zet haar kaarten op verschillende soorten van elektronisch bankieren. De grootste creditcard-organisatie ter wereld gokt op meerdere distributiekanalen. Momenteel is namelijk niet te voorspellen hoe het grote publiek straks de bankzaken afwikkelt. Slechts dat minder mensen een bankfiliaal zullen bezoeken en in de rij zullen staan voor een loket staat vast.
De afgelopen jaren hebben groei te zien gegeven van het elektronisch bankieren via geldautomaten en kaartsystemen, zoals dat van Visa. De komende tijd zal elektronisch bankieren via PC’s, beeldtelefoons en interactieve televisie een hoge vlucht nemen. Ook zullen sommige mensen hun bankzaken via mobiele telefoons, videofoons, teletekst-diensten, ’touch screen’ computer-terminals, netwerkcomputers, ‘personal digital assistants’ of ‘organizers’ willen afdoen. Thuis en op publieke plaatsen komt er een breed gamma aan mogelijkheden om bankzaken te regelen.
Kelly Knutson, directeur van Visa, vindt dat zijn organisatie al deze ontwikkelingen niet mag missen. De consument maakt uit wat er gaat gebeuren. Elektronisch bankieren, ‘electronic commerce’ via Internet en chipcard-technieken zullen op lange termijn convergeren. Voorbeeld is de beeldtelefoon, waarvan de introductie in Nederland door World Access enige tijd is uitgesteld. Knutson weet één ding zeker: het begrip elektronisch bankieren zal straks een andere inhoud krijgen dan nu het geval is.
Lastige klus
Het is echter de vraag of de traditionele banken deze ontwikkelingen kunnen bijhouden. Hans van der Velde, president van Europese Unie, denkt dat dit een behoorlijk lastige klus gaat worden. Hij vreest dat de bankiers conservatief als die zijn, de boot gaan missen. Niet-traditionele financiële instellingen lijken deze ontwikkeling sneller op te pakken. Het bank-management staat meer open voor de radicale veranderingen die de bankwereld als gevolg van nieuwe technologieën te zien zal krijgen. Het kost de banken nu al grote moeite hun systemen ‘up to date’ te houden. Veel bancaire systemen draaien op mainframes. De stap naar client/server-systemen is nog niet gemaakt.
Visa probeert de 20.000 financiële instellingen die tot haar ledenkring behoren, te stimuleren snel op deze nieuwe ontwikkelingen in te spelen. Een dochter van Visa International, Visa Interactive, biedt hiervoor software aan. Visa Interactive werkt ook aan softwarematige oplossingen voor de ondersteuning van interactieve televisies en zakcomputertjes. Bij dit alles kunnen de individuele banken het bancaire produkt of de dienst naar eigen smaak vervolmaken. Zaken als beveiliging worden door Visa geregeld, maar het gezicht naar de klant toe is door de bank zelf in te vullen.
Visa is de afgelopen tijd allianties aangegaan met verschillende fabrikanten van apparatuur waarmee elektronisch bankieren mogelijk wordt. Hierbij zijn afspraken gemaakt over de standaarden. Daarnaast hoeven banken in hun elektronische systemen slechts geringe wijzigingen aan te brengen om gebruik te kunnen maken van het reusachtige betalingssysteem dat Visa exploiteert.