Origin kaapt een belangrijke opdracht bij de Nederlandse Spoorwegen voor de neus van concurrenten als EDS en Getronics weg. Het bedrijf neemt de administratieve automatisering van NS Railinfrabeheer over. Tien medewerkers stappen over naar Origin.
De uitbestedings-overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar. Over de verkoopprijs doen betrokkenen geen mededelingen gedaan. Origin Nederland neemt de verantwoordelijkheid over voor de kantoorautomatisering. RIB kent zo’n 1200 werkplekken, verdeeld over negen locaties. Origin heeft bedongen dat het huidige Banyan Vines-netwerk zal worden vervangen door een Windows NT-omgeving. Daardoor kan het IT-bedrijf vanuit de helpdesk in Eindhoven beheer op afstand aanbieden. Ook zal Origin SAP- en Oracle-applicaties ontwikkelen en de 450 gebruikers ondersteuning bieden. Bovendien neemt het tien IT-medewerkers van RIB over. Dertien andere medewerkers hadden reeds elders emplooi gevonden.
Op eigen benen
NS Railinfrabeheer is een van de drie zogeheten taakorganisaties: de NS-bedrijfsonderdelen die ook diensten aan derden leveren. De andere twee zijn Verkeersleiding en Railned, de capaciteitsverdeler van het spoornet. Zij worden gefinancierd door het ministerie van Verkeer & Waterstaat. Volgens planning zullen de taakorganisaties in 2001 volledig op eigen benen komen te staan.
Een groot deel van de IT-werkzaamheden voerde de IT-afdeling van RIB zelf uit. Daarnaast lag een deel van het werk nog bij EDS. RIB is de eerste taakorganisatie die de gehele administratieve automatisering de deur uit doet. VKL en Railned regelen een deel van hun automatisering zelf en besteden een deel uit. Ralph Bosmeier, ICT-manager bij NS Railinfrabeheer, benadrukt dat het verkooptraject alleen op de niet-rail gebonden, administratieve automatisering slaat. "De railgebonden procesautomatisering behoort niet tot de overeenkomst." Het gaat hier voornamelijk om de Vervoer Per Trein (VPT)-systemen die met verkeersleiding, planning en beveiliging te maken hebben. Een woordvoerder van NS zegt dat de taakorganisaties de vrijheid hebben om hun kantoorautomatisering zelf in te vullen. "Dat hebben zij niet voor systemen die met het rijden van treinen te maken hebben – de kerncompetentie van ons bedrijf."
RIB gebruikt voor de financiële administratie, projectbewaking en objectregistratie SAP- en Oracle-systemen. Origin neemt het beheer van de bestaande applicaties op zich en mag aan de uitbreiding ervan werken. "Maar", zegt Bosmeier, "die nieuwe opdrachten moet het bedrijf wel verdienen, in lijn met Europese aanbestedingsregels." Origin raakt door de nieuwe opdracht ook zijdelings betrokken bij de totstandkoming van de Betuwelijn. Het zorgt voor het installeren en technisch beheer van systemen voor de projectgroep Betuweroute.
Aansturing
Het contract moet haast een doorn in het oog zijn van Getronics en EDS. Getronics nam vorig jaar NS Data en Telecom Services over. Vanuit deze positie wilde het zijn positie in de transportwereld als kantoorautomatiseerder en netwerkdienstverlener sterk uitbreiden. EDS nam in 1995 CVI over, het toenmalige rekencentrum van de spoorwegen. Het ziet zijn positie als IT-dienstverlener voor NS steeds verder afbrokkelen. Bovendien kent ook EDS ambities om sterk te groeien op de markt van werkplekbeheer. EDS Benelux geldt daarvoor als proeftuin.
Zowel EDS als Getronics liepen mee in het aanbestedingstraject. De directie koos ten slotte voor Origin op basis van prijs en serviceverlening. Dat de Philips-dochter veel ervaring heeft met het ondersteunen en implementeren van SAP-systemen speelde ook een rol. Saillant detail is dat Origin nu als aanstuurder zal optreden van Getronics, omdat dit bedrijf het lan-beheer uitvoert. Eenzelfde soort situatie geldt voor Telfort, dat wan-diensten levert aan RIB.