IT-managers zijn druk doende hun internet-dienstverlening op te tuigen. Dat kost sommigen behoorlijk wat hoofdbrekens. Het voornaamste vraagstuk is het bepalen van het doel van een website: internet als voorportaal van de organisatie?
Dit bleek op het eerste najaarsseminar van Comge. Vereniging van IT-managers. Deze COMputerGEbruikersvereniging richt zich sinds een aantal jaar sec op de hoofden van IT-afdelingen van middelgrote en grote ondernemingen. Comge wil voor hen een platform zijn waarbij zij IT-kennis en -ervaringen kunnen uitwisselen. Daarnaast speelt de vereniging een rol in de Stichting Geschillencommissie Automatisering en de commissie informatiebeleid van VNO-NCW.
Seminar
Het thema op het seminar luidde ‘Internet/intranet in de praktijk’. Dat sloot aan op een uitkomst van de jaarlijkse enquête onder Comge-leden: trends op dit gebied worden momenteel als de belangrijkste beschouwd. Uit sommige presentaties bleek dat het onderwerp groots wordt aangepakt. Zo werkt Schiphol aan een virtuele luchthaven waarbij passagiers via internet, gsm en zelfbedieningsterminals allerlei zaken rond een reis kunnen afhandelen. Bij Stork loopt een vierjarig project waarbij alle 65 werkmaatschappijen wereldwijd via een intranet met elkaar worden verbonden. Organon uit Oss – onderdeel van Akzo Nobel – heeft alle informatie over zijn medicijnen, zoals bijwerkingen, in een database op internet gezet.
Uit andere presentaties kwamen bescheidener projecten naar voren, zoals het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam (geeft een groot deel van de medewerkers slechts toegang tot het intranet) en de zakenbanken Kas Associatie (een eenvoudig internet-banking systeem) en Bank Mendes Gans (softwareverspreiding via het net naar klanten). De IT-manager van deze laatste bank, G.J. Mienis, hield de aanwezigen voor dat samenwerking met commerciële medewerkers bij elke internet-toepassing raadzaam is. "We hebben het hier immers niet over batchverwerking. Internet is een voorportaal van je organisatie."
Intermediairs
Daarnaast bestaan er legio bedrijven die nog puzzelen op hun internet-strategie, zoals Goudse Verzekeringen. De verzekeraar staat voor een dilemma dat doet denken aan de problemen die Compaq ondervindt met het omzeilen van zijn dealerkanaal als het gaat om online-verkoop. De Goudse is net als de Amersfoortse Verzekeringen een zogeheten intermediair-verzekeraar. Ze verkopen hun producten niet direct, maar via onafhankelijke intermediairs. Deze structuur staat op gespannen voet met het ontwikkelen van e-handelsactiviteiten. "Wee je gebeente als je via internet direct gaat verkopen aan de consument", constateert Aad de Groot, directeur informatiesystemen. "Dat levert gelijk een boycot op. Wij hebben de macht ook niet om zoiets te doorbreken, omdat de tussenpersonen de contracten met de klanten regelen."
De Groot geeft aan dat de verzekeraar, wanneer het over de internet-dienstverlening gaat, op dit moment eerder denkt aan het verlenen van adviezen. Ook ligt bijvoorbeeld samenwerking met intermediairs voor de hand. Er is echter nog een alternatief: een partnerschap met andere financiële dienstverleners. Zo werkt de Goudse samen met de Bank of Scotland, die sinds kort in Nederland hypotheken via internet verkoopt. De Goudse regelt de onderliggende levensverzekeringen.