Technologiepartner zijn, betekent nog niet dat automatisch alle opdrachten naar je toekomen. Dat ondervond Oracle. De softwarereus is verslagen door de ‘klein duimpjes’ Nexprise en Engineering Animation. Inkoopportaal Covisint vindt hun gecombineerde Internet-groupware-oplossing veel beter.
Oracle heeft samen met Commerce One als ICT-partner de basistechnologie geleverd voor Covisint, de door General Motors, Ford, Daimler Chrysler en Renault/Nissan opgezette elektronische marktplaats voor de automobiel-industrie. Covisint zocht echter ook naar een aanvullende Internet-groupware-oplossing. Een gebruiker van Covisint moet hiermee op een veilige manier informatie over productontwikkelingen verspreiden binnen zijn bedrijf of tussen medewerkers en toeleveranciers. Het lag voor de hand dat Covisint de groupware die Oracle-topman Larry Ellison recentelijk met veel tam-tam heeft laten bekendmaken, zou uitkiezen. Maar na een tender besloot het inkoopportaal de gecombineerde oplossing van de twee kleine Amerikaanse softwarebedrijven Nexprise en Engineering Animation aan te schaffen. Een woordvoerder zei tegen de online-nieuwsdienst Computergram dat de groupware van deze alliantie de beste prijs/prestatieverhouding had en, wellicht nog belangrijker, direct leverbaar was.
De toepassing zal onder de naam Covisint Collaboration deel gaan uitmaken van het inkoopplatform. Tot de functies behoren onder meer het gedeeld gebruik van bestanden en applicaties, virtueel vergaderen, CAD-tools en workflow management. Nexprise levert de functionaliteit voor projectmanagement, terwijl Engineering Animation ervaring heeft als leverancier van CAD-tools in de automobielindustrie.
Verliezers
Behalve Oracle behoort ook i2 Technologies tot de verliezers. Dit bedrijf, net als Oracle een van de toonaangevende partijen op het gebied van inkoopsoftware, bracht ook kortgeleden een Internet-groupware oplossing uit. Een schrale troost voor i2 is de opdracht die het binnensleepte om samen met Ariba de technologie voor de virtuele marktplaats Transora te leveren. Dit inkoopportaal is bedoeld voor de levensmiddelen- en drankenindustrie. Unilever en Heineken behoren tot de deelnemers.
Onderzoeksbureaus zetten overigens vraagtekens bij de flexibiliteit van de standaard-inkoopoplossingen van softwarebedrijven zoals Ariba, Commerce One, i2 Technologies en Oracle. Deze zouden teveel vanuit de technologie opgezet zijn en daardoor te weinig rekening houden met de praktijk van het inkoopvak.
Siemens start inkoopportaal
Siemens pompt de komende anderhalf jaar 870 miljoen dollar in het opzetten van een eigen inkoopportaal voor werknemers, leveranciers en klanten. Doel is om de helft van het aantal inkopen per jaar voortaan elektronisch te regelen. Het inkoopvolume van het concern bedraagt maar liefst 30 miljard dollar. Momenteel gaat 10 procent van het aantal inkopen langs elektronische weg. Als dit percentage fors kan worden verhoogd, verwacht Siemens de komende jaren forse besparingen (tussen de 2 en 5 miljard dollar) te kunnen behalen op de inkoopkosten.
Bovendien beschouwt het elektronicaconcern het plan als een middel om zijn IT-dienstverlenende divisie Siemens Business Services Internet-ervaring op te laten doen. De divisie wordt geacht de komende twee jaar uit te groeien tot een grote dienstverlener op het gebied van elektronische handel.
De investering in een inkoopportaal heeft tot gevolg dat wereldwijd alle 440.000 Siemens-werknemers een intranet-aansluiting krijgen. IBM is aangetrokken om de netwerkintegratie te begeleiden. Softwarebedrijf i2 Technologies levert de inkoopoplossing. Er komen drie aparte kenniscentra: in München, Singapore en Atlanta.