Canada’s nationale postbezorger Canada Post heeft naar eigen zeggen ’s werelds eerste elektronische postkantoor operationeel: Epost. Bedrijven kunnen post via dit, op internet gebaseerde systeem elektronisch bij klanten laten afleveren. Rekeningen kunnen meteen via datzelfde systeem betaald worden.
Epost is, zo zeggen Canada Post en de Canadese regering, een wereldprimeur. "Alle Canadezen kunnen zich nu inschrijven voor een gratis postbus bij het Elektronisch Postkantoor", aldus Canada Post-directeur André Ouellet. "Het is ’s werelds eerste nationale en veilige elektronische afleveringssysteem." Hetgeen door industrie-minister John Manley werd beaamd.
Canadese ondernemingen en inwoners hebben met het Elektronisch Postkantoor de mogelijkheid documenten, rekeningen, catalogi, brieven en formulieren te verzenden en te ontvangen. De post komt in een persoonlijke elektronische postbus die alleen via de Epost-website toegankelijk is. De verzendende bedrijven betalen alle kosten, voor de consument is het gratis.
Bij het aanmelden kun je aangeven van wie je wel en van wie je geen post wilt ontvangen. Bedrijven kunnen met deze informatie grote aantallen direct mail, folders en brochures in één keer naar alle Epost-geregistreerden versturen zonder dat die als ongewenste post of ‘spam’ worden gezien. "De controle wordt in handen van de post-ontvangers gelegd", zegt Canada Post. Rekeningen kunnen zo via dezelfde website meteen elektronisch worden betaald, vanaf welke PC ook.
Aanzienlijke besparing
Voor deelnemende bedrijven zit in deze vorm van post-versturen een aanzienlijke kostenbesparing. Want nu kunnen rekeningen, herinneringen, nieuwe verzekeringspolissen en al wat je verder kunt bedenken, rechtstreeks vanuit de eigen computers aan de post worden aangeboden. Bovendien kunnen de drukkosten van brochures, folders en dergelijke flink naar beneden, want ook die kunnen direct vanuit de computers waarin ze zijn opgemaakt, via het Elektronisch Postkantoor naar de klanten en consumenten.
Uit een gehouden proef met 200.000 medewerkers van Canada Post, mede-ontwikkelaar Cebra (onderdeel van de Bank van Montréal) en uit marktonderzoek is volgens Ouellet naar voren gekomen dat "mensen het gemak willen van het ontvangen van informatie op elektronische wijze. Ze willen de flexibiliteit om rekeningen direct te betalen via het financiële instituut van hun keuze. We ontdekten ook dat ze overal toegang willen hebben tot hun privé-informatie: thuis, op het werk, op school en waar dat ook mag zijn."
Dalende postaantallen
Elektronische-postbezorging wordt dan ook als noodzaak gezien voor overleving van het postbedrijf. De traditionele posterijen kampen met dalende aantallen poststukken. E-mail zorgt ervoor dat minder brieven per post worden gestuurd. Men betaalt rekeningen steeds meer via de telefoon en elektronisch-bankieren. Canada Post had in 1998 bijna tien miljard stuks post verwerkt. Volgens recente ramingen is dat over vijf jaar echter minimaal 700 miljoen minder.
Bij de start van Epost hadden 27 grote en kleinere ondernemingen zich aangesloten om elektronische post te gaan versturen. "Dat aantal wordt de komende maanden met enkele duizenden uitgebreid", belooft Canada Post. Elektronische aanmeldings- en aanvraagmogelijkheden voor onderwijs- en overheids-instellingen en verzekeringsmaatschappijen worden daaraan toegevoegd. Bij die eerste deelnemers zit ook het Nederlandse ING Direct, dat in Canada bankdiensten levert zonder bankfilialen.
Beveiliging
Epost wordt beveiligd met 128-bit Secure Socket Layer encryptie. Dat verzekert volgens het management een veilige verzending van informatie. Bovendien krijgt ieder poststuk een elektronisch postmerk met datum en tijd. Daarmee wordt gegarandeerd dat niets aan de post is veranderd sinds de ontvangst door het Elektronisch Postkantoor. Alle post wordt gescand op virussen. Indien mogelijk worden die verwijderd. Lukt dat niet, dan gaat het poststuk retour afzender.