IBM en de International Air Transport Association (Iata) willen één centraal elektronisch ticketsysteem voor de luchtvaartindustrie ontwikkelen. Analisten tonen zich sceptisch.
Dit project moet uitmonden in een wereldwijd netwerk waar alle leden van de Iata (266 luchtvaartmaatschappijen) hun elektronische kaartverkoop kunnen regelen en (over)boekingen een fluitje van een cent zijn. Vooral dit laatste punt zou een groot voordeel voor de reiziger kunnen betekenen. De meeste vliegtuigondernemingen hanteren nu nog hun eigen kaartsysteem. Het is in veel gevallen onmogelijk om één elektronisch ticket te krijgen voor een vlucht waarbij overgestapt moet worden op een andere maatschappij. Bovendien ondervinden reizigers, die onverhoeds overgeboekt moeten worden, vaak logistieke problemen. De veranderingen in het reisschema blijken dan niet in het elektronisch kaartje te kunnen worden opgenomen. Alleen bij maatschappijen die onderlinge afspraken en koppelingen hebben gemaakt, loopt de elektronische kaartverkoop gestroomlijnder.
Volgens Tom Murphy, directeur van Iata distribution services, kunnen vliegtuigmaatschappijen aanzienlijke kostenbesparingen behalen, met name op de papierkosten, en de service aan klanten verbeteren. IBM meldt dat het systeem medio volgend jaar klaar is. Hoeveel kosten er mee gemoeid zijn, is niet bekend gemaakt. Big Blue heeft eerder elektronische kaartverkoopsystemen geleverd aan uiteenlopende vervoersbedrijven.
Sceptisch
Het initiatief van Iata en IBM is niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Analisten vragen zich af of luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn hun informatie te delen met collega-bedrijven, die vaak hun concurrenten zijn. Daarbij kenmerkt de luchtvaartsector zich door een toenemende consolidatie, waarbij ondernemingen met partners verregaande samenwerkingsverbanden aanknopen. Deze allianties bouwen hun eigen netwerk en stemmen hun routes en vluchtschema’s op elkaar af. Jim Jackson, directeur van de in de vliegtuigindustrie gespecialiseerde adviesgroep Aviation Solutions, vraagt zich in The Wallstreet Journal af of luchtvaartmaatschappijen wel baat hebben bij een universeel ticketprogramma. Hij denkt dat ze alleen met partners een gezamenlijke elektronische kaartverkoop willen coördineren. Uit de krant blijkt verder dat dit soort ontwikkelingen reeds gaande zijn. Zo heeft American een overeenkomst gesloten met Canadian Airlines en heeft Swissair afspraken lopen met een aantal Europese ondernemingen.