De chaos in de Nederlandse thuiszorg, die vorige week bekend werd, was veroorzaakt door het onderschatten van de implementatie van nieuwe software. De loonbetalingen in deze sector waren maandenlang ontregeld. De FNV-bond Abvakabo heeft dit toegegeven.
De verkeerde inschatting van het invoeren van nieuwe software was gemaakt door zowel softwareleverancier Exact als de getroffen organisaties. Deze pasten zelf de standaardprogrammatuur van Exact aan voor de koppeling met het bestaande Thuiszorg Informatie Systeem (Tis). "Die implementatie is door beide partijen vantevoren niet zwaar genoeg ingeschat", erkent pr-manager J. Girones van Exact. Daarnaast is het vernieuwde systeem vóór de ingebruikname niet genoeg getest doordat de thuiszorg onder grote tijdsdruk stond. Het nieuwe systeem moest begin dit jaar in gebruik zijn.
Opgelost
Overigens zijn de problemen al sinds september de wereld uit. "Nu wordt alleen nog de achterstand ingehaald", bevestigt ook Girones. In de periode van april tot september dit jaar hebben duizenden werknemers te weinig of te veel salaris ontvangen. Door de problemen met het systeem, werden de thuiszorgers uitbetaald met voorschotten. Naast de implementatie en de tijdsdruk, zorgden ook de reorganisaties binnen de thuiszorgsector voor problemen.
Sinds begin september worden nagenoeg alle lonen weer correct uitbetaald door de ongeveer tien thuiszorg-instanties die hieronder geleden hebben. "Op dit moment worden de in die periode uitbetaalde voorschotten herberekend en eventueel gecorrigeerd", legt Girones uit. In totaal ondervonden ongeveer tien instellingen voor thuiszorg problemen met hun salarisadministratie. Deze getroffen organisaties bevinden zich in Alkmaar, Twente, Friesland, Gouda, Delft, Den Helder, Maarssen en Zoetermeer.