Lucent Technologies gaat een groot deel van zijn automatisering uitbesteden aan Origin. Daarnaast staat het netwerkbedrijf op het punt contracten te tekenen met een of twee andere IT-leveranciers. Doel is om de rol van IT naar een strategisch plan te tillen.
Lucent heeft besloten zijn operationele IT-activiteiten in Europa, Midden-Oosten en Afrika de deur uit te doen, met uitzondering van netwerkmanagement. Naar verwachting zullen alle infrastructurele zaken eind dit jaar zijn afgestoten en het beheren van applicaties in februari 2000. De IT-aansturing blijft wel bij het netwerkconcern. Omdat er een beleid bestaat om met meerdere IT-leveranciers te werken, kan Origin niet alles overnemen. De dienstverlener zal uiteindelijk tussen de 50 en 70 procent van de automatisering van Lucent kunnen uitvoeren.
Lucent heeft inmiddels een vijfjarige overeenkomst getekend met de IT-dochter van Philips, waarbij Origin de helft van desktop-activiteiten overneemt, alsmede het beheer van systemen voor backoffice, ketenmanagement, fabricage en ordermanagement en het beheer van technische applicaties. Deze week maakt Lucent bekend welke partij de andere helft van de werkplekken mag beheren. Ook wil het de rekencentrum-activiteiten in Hilversum en op buitenlandse locaties uitbesteden. Daarvoor is het in gesprek met Origin en twee andere partijen. Ten slotte zoekt Lucent nog een kandidaat voor het beheren van de financiële en personeelssystemen en de customer relationship management-applicaties.
Man volgt werk
Bij de ondernemingsraad van Lucent ligt een adviesaanvraag voor de herstructurering van de IT-afdeling. Daarin staat een schatting van 150 medewerkers die in Nederland zouden moeten overstappen naar Origin of een van de andere uitverkoren IT-leveranciers. Buiten Nederland werken 240 vaste IT’ers en zestig ingehuurden. Het is onduidelijk hoeveel mensen hier van werkgever moeten veranderen. Volgens IT-manager Peter ’t Jong kan er echter pas over concrete getallen worden gesproken, wanneer Origin de uitbestedingsplannen heeft uitgewerkt. Theo Pols, programmadirecteur bij Origin, denkt dat er uiteindelijk meer buitenlandse dan Nederlandse Lucent-medewerkers naar zijn bedrijf zullen overkomen.
Hoewel er geen arbeidsplaatsen in het geding zijn, maken de vakbonden zich zorgen over het principe ‘man volgt werk’. Carla Kiburg van FNV Bondgenoten verwacht dat er individuele problemen ontstaan bij mensen die het niet zien zitten om naar Origin-locaties te verhuizen. Verder zegt ze dat veel IT-medewerkers bezorgd zijn, maar wel begrip tonen voor het besluit. "Ze willen wel eind november duidelijkheid."
Is dit IT?
Initiator van het plan is Peter ’t Jong, IT-manager van Lucent Emea. Toen hij 1,5 jaar geleden in dienst trad, stond zijn telefoon roodgloeiend met meldingen over kapotte PC’s en e-mailproblemen. "Ik keek op een gegeven moment in de spiegel en dacht: ‘is dit nu IT’?" ’t Jong besloot tot een koerswijziging. Op dit moment beperkt de rol van de IT-afdeling zich bij Lucent tot het draaiend houden van de systemen. Ik wil dat de IT-organisatie voor Lucent een strategische rol gaat spelen bij het adviseren over en invoeren van zaken als elektronische handel, kennismanagement en erp-systemen. Dit is het hoofddoel van de plannen, en niet zozeer kostenbesparing."
De IT-manager stelde vervolgens in samenwerking met Origin het vernieuwingsplan Visie 2001 op. Hierin is de automatisering van Lucent opgedeeld in een aantal blokken en per blok is vastgesteld welke strategische activiteiten bij het netwerkbedrijf blijven en welke uitvoerende taken naar Origin of een derde partij gaan. ’t Jong benadrukt dat van Origin meer wordt verwacht dan alleen het uitvoeren van activiteiten. "Op het gebied van significante ontwikkelingen, zoals SAP-implementaties, moet Origin in staat zijn adviezen te kunnen uitbrengen".
Transitieplan
Het is de derde keer in korte tijd dat Origin uitbestedingsopdrachten in de wacht sleept. Eerder nam het Akzo Information Services over en vorige week sloot het een intentieverklaring met energiebedrijf Eneco voor de overname van IT-dochter ACN. Het contract met Lucent lijkt op de overeenkomst die het automatiseringsbedrijf in 1997 sloot met verzekeraar Zürich Nederland. Ook in het geval van Lucent gaat het niet om uitbesteding-in-één-keer, maar om een geleidelijk proces en een gefaseerde overgang van personeel. Theo Pols vertelt dat zijn bedrijf eerst met de Lucent-medewerkers per blok een transitieplan opstelt over de overgang van de huidige naar de toekomstige situatie. Na goedkeuring van Lucent zullen er service level agreements worden opgesteld, waarin ook afspraken staan over aan prestaties gerelateerde betalingen.
Bij de IT-afdeling van Lucent Emea werken 600 mensen. Daarvan opereren 210 vaste en 90 ingehuurde medewerkers in Nederland. Lucent heeft een jaar of vijf geleden contracten gesloten waarbij Origin IT-activiteiten – en in totaal 150 medewerkers – in Duitsland en Frankijk overnam.
Lucent kent 26 vestigingen in Emea, met in totaal zo’n 15.000 eindgebruikers. In Nederland zijn er ongeveer 4.000 eindgebruikers. Naast de bekende West-Europese landen bedient de IT-afdeling ook Lucent-vestigingen in landen als Rusland, Polen en Egypte.