Informatietechnologie kan leiden tot het ontstaan van nieuwe producten of diensten. Keuzes op bedrijfsstrategisch en IT-strategisch gebied moeten daarom in onderlinge samenhang bepaald worden.
In het artikel ‘Integreer IT in bedrijfsstrategie’ (Computable, 25 juli) stelt de auteur dat de IT-strategie afgestemd moet worden op de bedrijfsstrategie. Ondanks de titel wordt de bedrijfsstrategie als uitgangspunt genomen. Men kijkt naar de bedrijfsdoelstellingen en naar de eisen die zij stellen aan de IT-infrastructuur. Deze visie beperkt zich tot het ondersteunende karakter van de IT.
Vanwege haar sterke invloed is informatietechnologie echter een belangrijk strategisch wapen voor de organisatie. Allereerst beïnvloedt IT de relatie tussen de organisatie en haar omgeving. Bij sommige producten of diensten hoeft bijvoorbeeld geen tussenpersoon meer ingeschakeld te worden doordat de (elektronische) afstand tussen bedrijf en klant steeds kleiner wordt.
Verder heeft informatietechnologie zijn weerslag op de interne bedrijfsprocessen. De productiviteit verbetert en de communicatielijnen worden korter.
Tot slot beïnvloedt IT het ontstaan van nieuwe producten of diensten, denk aan telebankieren.
Keuzes op bedrijfsstrategisch en IT-strategisch gebied moeten daarom in onderlinge samenhang bepaald worden. Daarbij kan het zelfs gebeuren dat de bedrijfsdoelstelling aangepast wordt vanwege de (nieuwe) mogelijkheden die IT biedt.
Een bekend voorbeeld is het orderafhandelingssysteem van American Hospital Supply (AHS). Dit bedrijf is leverancier aan diverse ziekenhuizen. AHS plaatste terminals bij haar afnemers waarmee deze direct orders konden invoeren die via het netwerk bij AHS terecht kwamen. Hierbij leverde AHS onder andere een applicatie waarmee de ziekenhuizen hun voorraad materialen konden beheersen. De ziekenhuizen werkten zo graag met dit systeem dat ze al snel ook andere typen producten bij AHS gingen bestellen. De omzet en het marktaandeel van AHS stegen hierdoor snel. Toen concurrenten ook terminals wilden plaatsen bij de ziekenhuizen gingen deze hier niet mee accoord. Men wilde geen twee terminals op het bureau hebben. Uiteindelijk hebben de concurrenten van AHS zich ingekocht in het systeem van AHS. Voor elke transactie tussen de klant en de concurrent krijgt AHS nu een vergoeding. Hiermee is AHS een nieuwe, zeer lucratieve vorm van dienstverlening (het netwerk) begonnen die ver van haar oorspronkelijk bedrijfsvoering afstaat. Dit voorbeeld moge de noodzaak van een daadwerkelijke integratie van IT- en bedrijfsstrategie duidelijk maken.
Manon den Dunnen, Management trainer bij Pink Elephant Education & Development. Zij schreef dit artikel op persoonlijke titel.