KLM sleutelt flink aan de automatisering. Zo wil de Koninklijke het aantal leveranciers verminderen. Bovendien speelt IT-directeur Max Rens met het idee om de interne afdeling KLM Information Services op de markt los te laten.
Onder leiding van de in 1997 benoemde chief information officer Max Rens vernieuwt KLM de gehele automatisering binnen vijf tot acht jaar. Een van de actuele onderwerpen op het terrein van de organisatie is het tot een handvol beperken van het aantal IT-partners. "Ik weet niet of ik het zo zou moeten uitdrukken", zegt Rens, "maar we worden soms gek van het grote aantal leveranciers dat op onze deur klopt. De KLM is natuurlijk een mooie naam om op je palmares te hebben. Maar ik kan praktisch gezien niet met iedereen aan tafel."
De IT-directeur wil een streep zetten onder diverse samenwerkingsovereenkomsten. "Denk aan desktopondersteuning: daar doen we nu zaken met zo’n vijf grote namen: ik wil er twee overhouden. Of het IT-beheer: bij elke divisie lopen wel drie tot zes verschillende beheerpartijen rond. Het is me veel waard om dit terug te brengen naar een gering aantal."
Rens wil geen namen noemen, maar vertelt wel dat KLM meestal in zee gaat met de grote, ervaren IT-bedrijven. "Zij kunnen ook internationale ondersteuning bieden aan ons en onze alliantiepartners North West Airlines en Continental Airlines, en wellicht straks British Airways."
Boze buitenwereld
Hoewel de KLM veel met inhuurkrachten werkt, beschikt het over de grote IT-afdeling KLM Information Services. Inclusief rekencentrum werken er 1100 mensen. Toen Rens in dienst trad, startte net het veranderingstraject TransIT. Het doel daarvan was om deze IT-fabriek te veranderen in een professionele organisatie. Rens is na de afronding van het project nog niet tevreden over de klantgerichtheid. Hij vindt dat Information Services meer aan den lijve moet ondervinden wat concurrentie is. "Nu biedt KLM nog een veilige plek. Ik zoek naar mogelijkheden om onze IT-winkel bloot te stellen aan de grote, boze buitenwereld. Het liefst zou ik de afdeling à la Origin ook voor de externe markt laten werken. Ben je dan als IT-winkel niet competitief genoeg, dan kom je niet aan de bak."
Voorlopig moet de IT-directeur wachten op de uitkomst van het fusiegesprek tussen KLM en British Airways. "Zo’n grootschalige alliantie biedt nieuwe perspectieven, bijvoorbeeld voor ons rekencentrum. Dat staat goed aangeschreven en het zou in samenwerking met British Airways nog beter benut kunnen worden."
De gehele afdeling verkopen aan een automatiseerder is geen optie. "Dat willen we nu niet", zegt Rens, "Wij willen zelf aan het stuur zitten. KLM beschouwt IT als een kerncompetentie. Het bedrijf is vergeven van de automatisering: als daarmee iets misgaat, levert dat vaak precaire situaties op." Wel onderzoekt de luchtvaartmaatschappij of het bepaalde IT-activiteiten, zoals het beheer van de desktopomgeving (15.000 werkplekken) zou kunnen uitbesteden, zoals dat bij KLM Cargo al gedaan is.