Staatssecretaris van Defensie Henk van Hoof heeft deze week in een brief aan de Kamer laten weten dat de Defensie Telematica Organisatie (DTO) wordt uitbesteed. Doel is de ict-dienstverlening aan defensie sterk te verbeteren. Een verdere professionalisering van DTO (omzet: 550 miljoen gulden, 1800 medewerkers) kan alleen onder de vlag van een strategische ict-partner, constateert Van Hoof.
Uit de brief blijkt dat u niet verwacht dat DTO de kwaliteit en de kwantiteit van de dienstverlening op ict-gebied tegen beheersbare kosten kan waarborgen. Kunt u dat toelichten?
Er is recent een defensiebreed informatievoorzieningsbeleid opgezet met een nadruk op vernieuwing. Hierbij is ook gekeken wat we met DTO aanmoeten. In het kader van de Defensienota 2000 is elke dienst op doelmatigheid tegen het licht gehouden. Gebleken is dat de ict-doelmatigheid buiten op de markt waarschijnlijk goedkoper is dan binnen het defensiegebouw.
DTO heeft een marktaandeel van 4 procent. Zo’n 98,5 procent van de omzet komt van defensie. Probleem is dat de marktpositie niet kan worden vergroot. DTO mag als overheidsdienst niet de markt op. Bovendien heeft DTO structureel moeite om voldoende gekwalificeerd personeel binnen te halen. Dat betekent te weinig blijvende kennis, veel inhuurkrachten en extra hoge kosten. Ik constateer dat DTO de kwaliteit van de prestaties moeilijk blijvend kan waarborgen. Uitbesteding van de ict-diensten aan een strategische partner is een oplossing.
Je zou verwachten dat automatiseerders het juist interessant vinden om voor Defensie te werken?
Bij Defensie liggen de arbeidsvoorwaarden nu eenmaal in de ambtenaren-cao vast. Vooral voor ict-specialisten is het aantrekkelijker om bij een burgerbedrijf te werken. Daar kunnen ze meer geld verdienen.
Denkt u niet dat kamerleden huiverig zullen zijn voor uitbesteding van DTO met oog op de terreuraanval van 11 september? Dat ze niet willen dat de beveiliging van informatiesystemen buiten defensie komt te liggen?
Er lopen op dit moment diverse defensiebrede projecten, waarbij het gaat om de invoering van een personeelsinformatiesysteem, een tracking en tracing-toepassing en een applicatie voor het opslaan van medische gegevens. Bij de uitbesteding van DTO gaat het om dit soort administratieve systemen. Daar is weinig geheimzinnigs aan. Dat kent iedere organisatie. Waar het om draait, is of de uitwisseling van geheime gegevens genoeg beveiligd is. Die vindt plaats binnen ons gesloten Nafin-netwerk en dat zal niet worden uitbesteed. Bovendien blijft het operationele ict-gedeelte, dat direct is gerelateerd aan het optreden van de krijgsmacht, binnen de defensieorganisatie, evenals het functioneel beheer van het Nafin.
Houdt dit in dat de overnemende partij DTO straks intact moet laten en niet mag integreren?
Daar kan ik nog geen zinnig wordt over zeggen. Er is nu het voornemen uitgesproken een partner te gaan zoeken voor DTO. Hiervoor is een stuurgroep ingericht waarin vertegenwoordigers van de ministeries van defensie en financiën zitting hebben, alsmede een aantal nog te benoemen externe adviseurs.
Er hangen veel namen van geïnteresseerde partijen in de lucht, zoals IBM, Pink Roccade, CMG en Cap Gemini Ernst & Young. Zelfs een combinatie van Pink Roccade en British Telecom is genoemd. Is er al gesproken met kandidaten?
Nee. De stuurgroep moet zich nog buigen over de wijze waarop de verkoop van DTO kan worden ingevuld.
Is er op dit moment sprake van een leegloop bij DTO? Volgens de vakbonden werken veel medewerkers liever bij defensie dan bij een burgerbedrijf.
Ik heb geen signaal gekregen dat medewerkers in groten getale DTO verlaten. Ik zie daar ook geen aanleiding voor. We zullen ze op een fatsoenlijke manietr onderbrengen bij een andere partij.
Wordt er tijdens de procedure nog gekeken naar de mislukte veiling van de Roccade Groep een paar jaar geleden?
We volgen ons eigen traject. Met die zaak heb ik me niet beziggehouden. Maar als er een wijze les uit te trekken valt, zal ik dat zeker doen.