Home

De rol van empathie in een offshoring-context

10-10-2012 08:55 | Door Hugo Messer | Lees meer artikelen over: Offshoring | Er zijn 4 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Hugo Messer
drs. Hugo Messer

CEO

Expert van Computable voor de topics: Outsourcing en Detachering

Meer

Vorige week gaf ik een presentatie op de Technische Universiteit in Delft en één van mijn onderwerpen was 'empathie'. Ik krijg altijd wat rare blikken als ik een slide laat zien met de definitie van empathie erop. Vaak leren technologen over rationaliteit en data, niet over mensen en relaties. De definitie van empathie die ik gebruikte: Identification with and understanding of another's situation, feelings, and motives. Ik denk dat empathie offshoring-samenwerking kan helpen op verschillende manieren. De eerste manier is het overbruggen van cultuurverschillen en de tweede manier is het werk zelf (mensen, bedrijf en project).

Eerste manier: cultuurverschillen overbruggen
Door empathie te tonen kunnen we de verschillen accepteren. Ik denk dat het uitgangspunt voor samenwerking tussen verschillende culturen is dat mensen erkennen dat er verschillen bestaan. Mensen moeten niet proberen hun eigen normen en waarden te forceren bij mensen met een andere cultuur. Ze moeten proberen te begrijpen welke normen en waarden de anderen hebben en waarom en hoe ze verschillen.

Van daaruit kunnen we rekening houden met de verschillen: samenwerking. Als we erkend hebben dat er verschillen zijn, kunnen we er rekening mee houden. We kunnen er bijvoorbeeld rekening mee houden dat mensen in India op een andere manier 'nee' zeggen. Bekijk de volgende video! We kunnen een andere vraagstelling gebruiken om uit te vinden of ze het er mee eens zijn of niet. Of we kunnen een paar maanden in India doorbrengen om mee te maken hoe deze Indiase manier van ja-nee werkt.

Video: Nodding in India

Oculus Rift, zie je lichaam met andere ogen
19-09-2014 - In artikel: Oculus Rift in strijd tegen anorexia nervosa

DLR Space Bot Cup
19-09-2014 - In artikel: Decos en HE Space testen ruimterobots

Dutch Innovation Factory overview
18-09-2014 - In artikel: Zoetermeer opent Dutch Innovation Factory

Genpact Europa 10 jaar
01-09-2014 - In artikel: Genpact schudt pure BPO-imago van zich af

Als we de verschillen niet accepteren. kan samenwerking leiden tot frustratie. Ik heb veel gevallen meegemaakt waarbij iemand vasthoudt aan zijn eigen wereldbeeld en normen en waarden. Dit kan leiden tot frustratie omdat de één gefrustreerd raakt omdat de ander zijn kijk op de wereld niet deelt. Deze frustratie kan ook leiden tot een mislukt project.

Tweede manier: in het werk of in de projecten
In het werk helpt het om empathie te stimuleren tussen teamleden. Investeer in reizen. Hierdoor kunnen de onshore- en nearshore-teamleden elkaar (regelmatig) ontmoeten. Mensen creëren een onderlinge band als ze samen een biertje drinken of een chapatti eten. Hierdoor zullen ze elkaar beter begrijpen en dit helpt het team betere resultaten te behalen.

In het werk helpt het om empathie te stimuleren met de bedrijfscultuur, dus de missie, visie en waarden. Het offshore-team drinkt 's morgens geen koffie met u, ze spreken de ceo niet die elke dag zijn visie uitlegt. Het beste is als de offshore-mensen zichzelf als collega's zien en dus een essentieel deel van het bedrijf. Om dit te creëren moeten ze zich kunnen identificeren met het systeem van normen en waarden, waarom het bedrijf bestaat en de toekomstplannen van het bedrijf.

In het werk helpt het om empathie te stimuleren met de producten. Wie gebruikt ze? Waarom? Hoe verdienen we geld? Vaak weet het onshore-team veel over een softwareproduct. Zij hebben het gebouwd en hebben het er iedere dag over. Het product 'leeft' en ze wonen ook in een land waar het product gebruikt wordt. Dit is anders voor het offshore- of nearshore-team. Het overdragen van productkennis is belangrijk, vooral in de eerste stadia. In offshore moet men zich kunnen identificeren met en empathie tonen voor de producten en deze begrijpen.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Video: Equinix Investor Analyst Day 2012
Twitter