Home
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie van Computable is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De cloud: platform voor innovatie

Succes met de could

De belangstelling voor cloud-oplossingen wordt steeds groter, zo groot zelfs dat eurocommissaris Neelie Kroes al diverse keren heeft aangegeven Europa ‘cloud-actief’ te willen maken. Kroes geeft daarbij aan dat cloud een belangrijke ontwikkeling is voor innovatie en economische groei in Europa. Onderzoek laat namelijk zien dat als er een snelle adoptie van cloud bereikt wordt, er potentieel in Europa de komende 5 jaar tienduizenden nieuwe MKB’s en tussen de 300.000 en 1,5 miljoen nieuwe banen kunnen ontstaan. Dat blijkt uit het rapport ‘cloud computing, fundament op orde’ dat onlangs in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is geschreven.

De markt voor cloud-oplossingen is volop in beweging en op weg om meer volwassen te worden. Steeds meer organisaties zien de kansen die cloud-technologie biedt. Cloud is daarmee in feite niet meer dan een logische volgende stap in de IT-wereld. En in deze toch wel economisch onzekere tijden, waarin banken minder krediet verstrekken en organisaties daardoor lastiger kapitaal kunnen aantrekken, komen de voordelen die cloud-technologie te bieden heeft nog meer tot hun recht. Doordat er met inzet van cloud-technologie bijna geen initiële investeringen in IT meer nodig zijn, worden de kosten meer evenredig aan de omzet van organisatie gebracht, hierdoor neemt het financiële risico af. De IT-capaciteit is daardoor maximaal beschikbaar om te werken aan innovatieve en strategische projecten die efficiënter aansluiten op de wensen en ontwikkelingen vanuit de business. Met cloud-technologie ontstaat er een nieuw platform voor innovatie.

Kenmerkend voor de cloud is dat IT hier als dienst wordt afgenomen en via het netwerk overal toegankelijk is gemaakt. Er wordt daarbij gebruikt gemaakt van internetstandaarden waardoor de dienst vanaf elk apparaat met internettoegang te gebruiken is. Cloud-diensten worden in de markt op drie service niveaus aangeboden: software (SaaS), platform (PaaS) en infrastructuur (IaaS). Daarnaast kunnen cloud-diensten op vier verschillende manieren geïmplementeerd worden: private, community, public en hybride.

Direct kansen

Miljoenen mensen gebruiken bijna dagelijks software-as-a-service-diensten voor privé gebruik, denk aan Facebook, LinkedIn, Twitter. Met zoveel mensen die het dagelijks gebruiken, zou een overstap vanuit organisatorisch aspect niet zo moeilijk moeten zijn. Toch lijkt de overstap naar diensten uit de cloud voor veel organisaties nog een brug te ver. Dit terwijl een onderzoek van KPMG onder 125 Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen aantoont dat bijna de helft van die organisaties al iets met de cloud doet. Daarnaast overweegt 13% dat in de komende 12 maanden te gaan doen.

De cloud biedt organisaties direct kansen om praktischer om te gaan met IT en de bijbehorende kosten voor onderhoud en beheer. Op dit moment zijn de meest gebruikte cloud-diensten applicatie-hosting (39%) , data-opslag (32%), e-mail (29%) en CRM (22%). Een derde van de ondervraagden is geïnteresseerd in desktop en office software in de cloud en onderzoekt de mogelijkheden.

De grootste voordelen die organisaties ervaren bij het gebruik van diensten uit de cloud zijn meer flexibiliteit (75%), besparing op IT-kosten (74%) en schaalbaarheid (62%), naast vermindering van de complexiteit (40%), meer focus voor de core business (32%) en betere samenwerking (31%). Toch worden er ook wel uitdagingen gezien die van invloed zijn op de keuze wel of niet over te stappen op de cloud. Driekwart vraagt zich af hoe het zit met de veiligheid, naast de juridische-, compliance- en privacy zaken. Veel van de ondervraagden geven daarbij ook aan dat er binnen hun organisatie nog te weinig kennis is als over de ontwikkelingen op het gebied van cloud-diensten en er daarom soms onterecht wat sceptisch naar de cloud-markt wordt gekeken.

Slimmer werken

In onze maatschappij wordt informatie en communicatie steeds belangrijker. De wijze waarop we met elkaar omgaan, bepaalt ook de wijze waarop we gebruik maken van elektronische communicatie. Slimmer werken met behulp van cloud-technologie biedt organisaties kansen om efficiënter te werken en te groeien. Mensen bevinden zich steeds meer op het internet en als organisatie wil je daar op kunnen inspelen. Enerzijds door het creëren van een online productiviteitsplatform waarop medewerkers altijd en overal veilig en efficiënt kunnen samenwerken. Hiermee binden organisaties ook meer de medewerkers aan de organisatie. Anderzijds zullen organisaties ook moeten inspelen op de ontwikkelingen uit de markt. Snel kunnen schakelen is daarbij essentieel om concurrenten voor te blijven. Het grote voordeel van cloud-technologie in beide gevallen is dat er geen lange implementatietrajecten zijn, er niet direct een grote investering gedaan hoeft te worden, hetgeen enorme impact op de bestaande infrastructuur heeft en er in veel gevallen direct aan de slag gegaan kan worden.

Hoe kan de cloud helpen?

Cloud-technologie biedt organisaties dus vooral snelheid, flexibiliteit en kwaliteit in combinatie met lagere kosten en overhead. Met cloud is er weer grip op IT in de breedste zin van het woord. Het biedt een platform voor innovatie en geeft business, marketing of IT-managers de mogelijkheid volledige controle te krijgen. Hieronder geven we een aantal voorbeelden.

Onvoorziene zakelijke uitdagingen? In een organisatie zijn er allerlei ongeplande business-thema’s die vragen om een goede IT-oplossing, maar die hebben in de praktijk vaak een enorme impact op de infrastructuur of verzanden in lange implementatietrajecten. Bijvoorbeeld wanneer een proces breder wordt uitgerold of wanneer een specialistische uitdaging plotseling grote impact heeft op de totale organisatie. De cloud kan voor deze ongeplande uitdagingen snel een ad-hoc oplossing bieden waar gebruikers direct mee aan de slag kunnen. Want door een oplossing uit de cloud af te nemen, wordt de huidige infrastructuur niet belast en hoeft de IT-manager zich geen zorgen te maken om beheer, beveiliging, beschikbaarheid of onderhoud.

Piekbelasting op de website? Organisaties die veel aan online marketing doen en door acties in korte tijd enorm veel mensen naar hun website trekken, hebben veel ICT-capaciteit nodig om deze piekbelasting te kunnen opvangen. Bij te weinig capaciteit lopen organisaties het risico dat de website overbelast raakt en niet meer te bereiken is. Als een verzekeringsorganisatie jaarlijks de verzekeringen gaat prolongeren, wil deze organisatie voorkomen dat de verzekeringnemer de website niet kan bereiken doordat deze overbelast is. Hetzelfde geldt als er via een digitale nieuwsbrief een actie wordt aangekondigd maar de website niet bereikbaar is doordat deze niet is voorbereid op de enorme bezoekersaantallen die op de actie afkomen. Het zijn zomaar wat scenario’s die rampzalig voor het imago van het bedrijf kunnen zijn.

Maar als deze kort lopende acties weer voorbij zijn, wordt al die capaciteit om de website in de lucht te kunnen houden nauwelijks gebruikt. Het is natuurlijk zonde van het geld om het hele jaar de servers te laten draaien voor een paar momenten van piekbelasting. Dankzij de cloud is het nu mogelijk dit soort actiesites eenvoudig aan-en-uit te zetten en websites tijdelijk te voorzien van extra capaciteit. Alleen tijdens de piekmomenten zijn er dan extra kosten, juist in de periode dat er ook een hogere omzet wordt behaald.

Grip op IT? Medewerkers worden steeds mobieler, ze werken thuis, bij klanten, onderweg en het liefst op pc’s, laptops, tablets en smartphones. Om deze medewerkers meer te ondersteunen in hun werkzaamheden is een platform nodig dat hen in staat stelt altijd en overal efficiënt en veilig te kunnen werken. Met een digitale werkplek uit de cloud kunnen medewerkers direct aan de slag en kan er flexibel op- en afgeschaald worden. Zo wordt er alleen voor het daadwerkelijk gebruik betaald.

Met de komst van al die mobiele apparaten wordt het beheer ervan ook steeds lastiger en kostbaarder. Het vergt steeds meer van de infrastructuur om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld de laatste updates goed geïnstalleerd worden. Met pro actief beheer uit de cloud kunnen medewerkers op hun mobiele apparaten blijven werken en wordt beheer op afstand bijna letterlijk met een druk op de knop geregeld.

Verkennen en verdiepen

De cloud biedt organisaties dus grote mogelijkheden. In hoeverre cloud-technologie voor uw organisatie een oplossing kan bieden vraagt wel om een gedegen aanpak. Cloud-technologie is volgens ons een strategische keuze die operationele consequenties heeft en niet andersom. Belangrijkste vraag is dan ook waar te beginnen. Welke keuzes moeten er gemaakt worden om het inpassen van cloud soepel te laten verlopen en hoe verhoudt dat zich tot de lokale (on-premises) oplossingen? Wij adviseren vooral het stapje voor stapje te doen. Door telkens een deel van de bedrijfsvoering over te zetten naar de cloud raken organisaties het overzicht niet kwijt en blijft er controle.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Macaw Magazine

Het Macaw Magazine is een uitgave van Macaw en komt ongeveer 2x per jaar uit. Het magazine met nieuws, trends en achtergrond-informatie bevat artikelen en colums over uiteenlopende IT-onderwerpen. Ook zijn er een aantal klantreferenties uitgewerkt . Wilt u het Macaw Magazine kosteloos, digitaal ontvangen, meld u dan hier aan.

Cloud whitepapers

De juridische aspecten van de cloud

Sinds Microsoft-oprichter Bill Gates in 2002 het Trustworthy Computing-initiatief startte, neemt de onderneming beveiliging meer dan serieus. IT’ers laten zich snel overtuigen als zij de lijst met technische, organisatorische en juridische maatregelen doornemen die Microsoft heeft getroffen. Deze whitepaper van Macaw gaat in op de juridische... Lees verder

Cloudsuccessen

Plan Nederland besteedt volledig ICT beheer uit

De internationale kindgerichte ontwikkelings-organisatie Plan Nederland gaat haar volledige ICT-beheer uitbesteden aan IT-dienstverlener Macaw. Met deze outsourcing wil Plan meer grip krijgen op de ICT-kosten.