Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Microsoft in de problemen met eigen software

23 oktober 1997 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Ad Mulder
Ad Mulder

Microsoft heeft de afgelopen zomer de laatste Unix webservers vervangen door Windows NT. Het hoofdkwartier in Redmond is nu een van de grootste Windows NT-sites ter wereld. Maar het interne netwerk voldoet nog niet echt, zo blijkt uit boze interne memo’s van werknemers.

Ik heb er zelf ook één gekocht." Verkopers in computer-, radio/tv- en kledingzaken willen dit afgesleten argument nog weleens gebruiken om de klant te overtuigen van de deugdelijkheid en de goede prijs van de aangeboden waar. Het moet gezegd, het argument werkt. Ook Microsoft past het toe. Om het vertrouwen in Windows NT als netwerk van de toekomst voor ondernemingen te vergroten, heeft de software-gigant zijn hoofdkwartier in Redmond nu helemaal draaien op NT. Ook de laatste Unix-machines zijn weggehaald. Echter niet tot ieders tevredenheid, zo meldt het Amerikaanse blad Upside.

Traag

Uit ‘gelekte’ interne memo’s, blijkt dat de gebruikers steen en been klagen over de traagheid en onbetrouwbaarheid van NT. Microsofts interne netwerk is enorm: 37.000 interne e-mailadressen die dagelijks 2,5 miljoen berichten verwerken. Er staan ongeveer 1500 NT-servers opgesteld. De Microsoft-website draait op veertien NT-servers die dagelijks tachtig miljoen hits moeten verwerken. Het netwerk heeft gemiddeld genomen drieduizend ingelogde gebruikers. Het serverpark moet meer dan 160 database-applicaties verwerken. Met enige trots leidt men de technische medewerkers van potentiële klanten langs het enorme NT-serverpark in Gebouw 11 van de Microsoft-campus. Of de Microsoft-medewerkers zelf ook zo tevreden zijn, laat zich bezien. Volgens een productmanager valt de e-mail binnen haar afdeling een paar dagen per week uit. En dat nu al een maand lang. Het kan soms drie tot vier uur duren voordat een berichtje via het netwerk aankomt in een kamer aan de overkant van de gang.

Nachtmerrie

‘E-mail is momenteel een nachtmerrie voor iedereen’, citeert Upside. Programmeurs klagen over de lange response-tijden van de servers. Het kan veertig seconde duren voordat een server die naast het bureau staat een teken van leven geeft. Volgens een onderaannemer die op het hoofdkwartier in Redmond werkt, kost alleen al het kopiëren van bestanden – toch een eenvoudige handeling – veel tijd als gevolg van overbelasting van het netwerk. Vooral servers die gebruikt worden voor de speciale Internet-softwareprojecten zijn berucht. Veel mensen hebben er problemen met het netwerk, zo is te lezen in een e-mail van iemand van de technische ondersteuningsafdeling. "Er schijnt een probleem te zijn met het aantal Wins (Windows Internet Naming System) server." De Wins-servers vertalen domeinnamen als ‘microsoft.com’ naar hun corresponderende IP-adressen. Omdat IP ook gebruikt wordt voor het intranet heeft het ook daar gevolgen. Als je geen verbinding kunt maken met een domein-controller van Windows NT via een Wins-server dan kun je ook niet inloggen op het netwerk.

Vijf dagen geen e-mail

Dat er iets aan de e-mailsoftware van Microsoft schortte, werd in april dit jaar pijnlijk duidelijk. Als gevolg van een fout konden twee miljoen abonnees van het Microsoft Network vijf dagen lang geen e-mail versturen of lezen. Microsoft heeft er nadien alles aan gedaan de schuld van deze fout niet op Windows NT af te laten stralen. Er werd onmiddellijk met de vinger naar Exchange gewezen, de e-mail software. Toen Microsoft deze zomer een van de laatste Unix-servers buiten werking zette – een cruciale machine die gebruikt werd voor de homepage van Microsoft – en overging op Windows NT, liep het direct mis. Binnen een uur na de migratie op 19 juni lukte het een hacker de beveiliging te kraken waardoor honderdduizenden mensen de toegang tot de site werd ontzegd. Tien dagen later lukte het nogmaals om ‘Microsoft.com’ uit de lucht te halen. Microsoft kwam onmiddellijk met een patch, maar de volgende dag was het alweer raak. Op 2 juli ging de website voor de derde keer in één maand down. Alle problemen die Microsoft ondervindt met zijn eigen netwerkbesturingssysteem hebben ook een goede kant. Het intern gebruik van de eigen producten zorgt ervoor dat fouten eerder onderkend worden en sneller worden hersteld.

Meer over

NetwerkenUnixWindows NT

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs