Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Offline: Morten Hjort: Hoogvlieger maakt doorstart

11 november 1999 - 23:006 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Jaren geleden stapte Morten Hjort met een aantal Oracle-collega’s de lobby van een Weens hotel binnen. Moe, maar goedgeluimd, want ze zijn flink doorgezakt. "Wilt u mij om zeven uur wakker maken", vraagt Hjort beleefd aan de baliejuffrouw voordat hij zijn roes uit wil gaan slapen. Zonder een seconde na te denken, antwoord zij gevat: "Dat wordt moeilijk meneer, het is namelijk al kwart over zeven!" Gezelligheid kent geen tijd. Desondanks werd het een hele lange dag voor Hjort en zijn collega’s…

Niet alleen zijn uitgaansleven draagt bij aan het imago van Hjort. Want als er een Deense variant zou zijn op The American Dream, dan heeft die betrekking op hem. De immer jong ogende Deen vertrok op jeugdige leeftijd als een ware pionier naar een vreemd land. Oracle Nederland was de gelukkige werkgever. Daar groeide Hjort, niet gehinderd door enige noemenswaardige vooropleiding, in dertien jaar tijd uit van technicus tot directeur ‘marketing and alliances’. Hoewel velen hem nog een grote toekomst hadden toegedicht, stopte The Danisch Dream in deze functie. Hjort heeft nu een eigen bedrijfje, 2Bcome, dat zich bezig houdt met het analyseren van talenten binnen managementteams in de ICT-sector.
Op basis van zo’n analyse timmert Hjort een opleidingsprogramma in elkaar, zodat managers vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor hun strategie. In zijn nieuwe bedrijf kan hij zijn voorliefde voor sociale psychologie ruimschoots kwijt.

Technische kennis

In 1986 trekt de vlasblonde Morten als young white male en yup-in-de-dop van Denemarken naar Nederland. Slechts achttien jaar is hij, als hij met zijn koffertje bij Oracle voor de deur staat. Het Europese hoofdkwartier zat destijds nog in Nederland. Daar kan hij aan de slag als techneut. In die periode legt Hjort de basis voor een van zijn sterke punten: inhoudelijke IT-kennis. Als marketeer komt hem dat later goed van pas, want het merendeel van de commercieel begaafden moeten het marketingkunstje uitvoeren zonder gedegen technische kennis.
Wanneer het Europese hoofdkantoor verhuist naar Engeland, gaat Hjort mee en brengt daar ook een jaar door. Ondertussen ontwikkelt hij zich en groeit van technicus door naar consultant en later naar productmarketeer. Al die promoties voltrekken zich in een razend tempo. "Ik ken Morten vanaf het moment dat hij als young bright guy naar Nederland kwam", blikt voormalig directeur van Oracle Europa, Loek van den Boog terug. "Hij was het exponent van hetgeen wij bij Oracle belangrijk vonden: briljante mensen die een hele tijd door kunnen groeien zonder een plafond tegen te komen." Hjort zelf zegt talloze leermeesters en voorbeelden te hebben gehad: naast Van den Boog is dat bijvoorbeeld Ad van Gageldonk.

Beschermheer

Het is niet verwonderlijk dat Hjort Van Gageldonk als voorbeeld noemt. Hij was namelijk een van de managers die de jonge Deen aanvankelijk onder zijn hoede nam. Als Human Resources Manager is Van Gageldonk psychologisch goed onderlegd, een eigenschap die indruk maakt op de Deen. Insiders stellen dan ook dat hij voor een niet onbelangrijk deel gevormd is door Van Gageldonk, die zich ontpopt als zijn beschermheer. Daar heeft hij er overigens meer van, want Hjort is populair onder een groot deel van het management; hij gaat door het leven als belofte, high potential en coming man.
Van Gageldonk beschouwt Hjort – van wie hij tien jaar lang collega is geweest – nog steeds als een van zijn beste vrienden. "Ik ben dus vooringenomen. Maar wat Morten uniek maakt, is de combinatie van twee kwaliteiten: hij is een fantastische spreker en weet ook veel op inhoudelijk gebied." Van Gageldonk zegt tientallen anekdotes over hem te kunnen vertellen. Maar die acht hij niet geschikt voor publicatie. Hjort zelf wil het verhaal over zijn Weense nachtelijke avontuur dat ontnuchterend eindigde bij de hotelbalie, wel kwijt. Ook Van Gageldonk was daar namelijk van de partij.

Kroonprins

In 1995 komt het voorlopige hoogtepunt in Hjorts carrière. Hij wordt op achtentwintigjarige leeftijd benoemd tot marketingdirecteur van Oracle Nederland, tijdens het bewind van Ad Nederlof. Velen beschouwen hem vanaf dat moment als kroonprins. Hoewel de ene na de andere algemeen directeur wordt aangesteld en vervolgens weer snel vertrekt, komt Hjort echter niet in de picture. Ook een carrièrestap in Europese richting is er nooit van gekomen.
Nadat hij in 1995 zijn vers verworven managementpositie bekleedt, past de nog maar zevenentwintigjarige Hjort dezelfde interpersoonlijke managementtechnieken op zijn medewerkers toe die Van Gageldonk bij hem gebruikte. "Wat vind je er zelf van?", vraagt hij altijd aan medewerkers die hem iets voorleggen. Hjort ontbeert volgens critici echter de academisch-psychologische achtergrond van zijn leermeester. "Een zeer intelligent persoon, met één gemis: sociale intelligentie", zegt een oud-collega die zich nogal kon storen aan dit ontbreken.
Hoewel een definitieve doorbraak uitblijft, houdt de jonge Deen het ruim dertien jaar vol bij Oracle, een onwaarschijnlijk lange periode in de IT-wereld. "Oracle is in die tijd ontzettend veranderd. Toen ik bij het bedrijf kwam, werkten er veertig mensen voor Oracle in Europa. Het hoofdkantoor verhuisde van Nederland naar Engeland en later naar Genève. Het aantal werknemers groeide uit van veertig naar meer dan vijftienduizend. Dat alles heb ik als enorm leerzaam ervaren", zegt Hjort daarop terugkijkend.

Benen op de grond

Morten Hjort oogst veel complimenten en slechts weinig kritiek. Hij wordt gezien als een ondernemende, sympathieke, intelligente en zelfs bevlogen techneut, maar vooral ook als marketeer en presentator. Hij heeft vele malen zijn gehoor gefascineerd met verhandelingen over de digitale economie. Ook toen Internet nog lang niet als een vanzelfsprekendheid werd gezien. Maar Hjort wordt ook regelmatig getypeerd als hoogvlieger, die niet zelden het contact met de werkelijkheid dreigt te verliezen. "Hij heeft het wel allemaal in zijn hoofd en dan denkt hij dat ie er al is", schetst Van den Boog. "Ik ben wel een fan van hem hoor, maar hij moet af en toe niet vergeten met beide benen op de grond te blijven staan." Dat een nationale of internationale topfunctie hem nooit ten deel viel, is misschien maar beter voor Hjort, oordeelt Van den Boog dan ook.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    ActueelCarrière

    Van ciso naar Europarlementariër: Anouk van Brug over de toekomst van cybersecurity

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    ActueelCarrière

    Vlaams Parlement zoekt ciso

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs