Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Tekst op Internet zegt meer dan beeld

17 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Surfers kijken op webpagina’s eerst naar tekst en pas daarna naar foto’s en grafieken. Zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit en het Poynter Instituut uit Amerika. Ook blijkt dat mensen genegen zijn te scrollen om een artikel af te lezen.

Het Poynter Instituut is een onderzoekscentrum zonder winstoogmerk dat journalistiek bestudeert. Het heeft eerder onderzocht hoe mensen kranten en tijdschriften lezen. Daaruit kwam naar voren dat het grootste beeldelement de eerste aandacht heeft en vervolgens de grootste koppen. ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’ is dan ook een gevleugelde uitdrukking. Op Internet blijken andere regels te gelden, want de uitkomst van de studie naar het leesgedrag van surfers komt met een tegengesteld resultaat.
Aan de vorsing deden 67 mensen mee uit Chicago en St. Petersburg in Florida. De deelnemers gebruikten hun eigen definities van wat nieuws is en gingen naar sites die hun eigen voorkeur hadden.
De Stanford-Poynter-studie geeft aan dat weblezers vaak eerst kijken naar ‘kort nieuws’ (samenvattingen, puntige verwijzingen). De ogen gingen pas naar een foto of grafiek nadat was doorgeklikt op een ‘ankeiler’. Het verschil is niet te verklaren uit het feit dat beeld later op een pagina inloopt dat tekst, omdat de proefpersonen beschikten over uiterst snelle machines.
Mensen blijken bereid het scherm verticaal te scrollen om langere artikelen uit te kunnen lezen. De meesten deden dat tot minstens 75 procent van de totale lengte. In een 10 jaar oud onderzoek naar leesgedrag in kranten kwam naar voren dat slechts 20 procent van een artikel wordt gelezen.
De conclusies zijn voorlopig, omdat de studieresultaten nog aan verdere analyse onderhevig zijn.
Meer informatie:http://www.stanford.edu/dept/news/report/news/may10/eyetrack-55.html.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    KPN Datacenter, 1 A. Hofmanweg, Haarlem
    Innovatie & Transformatie

    KPN investeert tot 2030 vijf miljard in digitale infrastructuur

    Overheid

    Den Haag lanceert ‘I-Visie 2035’: digitale dienstverlening in dienst van inwoner

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Innovatie & Transformatie

    Overheid investeert fors in digitale transformatie

    Bluesky X
    Data & AI

    Kort: Mobiel netwerk VodafoneZiggo vernieuwd, dislikes voor Bluesky (en meer)

    veiligheid ai onderwijs
    Onderwijs

    Tech als kans, veiligheid als voorwaarde in onderwijs

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs