Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Proef met variabele autokosten mogelijk

09 april 2001 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie VNUnet
Redactie VNUnet

De huidige techniek is ver genoeg gevorderd om een kilometerheffing op een beperkt aantal Nederlandse snelwegen mogelijk te maken.

Een proef met variabele autokosten kan al in 2003 starten. Het is mogelijk het systeem in 2006 volledig in te voeren.
Prof. Roel Pieper stelt dat in een advies aan minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat). Volgens hem kan hiervoor gebruik worden gemaakt van nu reeds bestaande ICT.
Pieper raadt de minister aan te kiezen voor een slimme combinatie van bestaande technieken die in de praktijk hun deugdelijkheid hebben bewezen. Volgens hem is het nog niet raadzaam te kiezen voor een bepaald product of fabrikant. De hoogleraar heeft wel een lijst gemaakt van eisen voor het nieuwe systeem. Hiertoe is een referentiemodel ontwikkeld. Op basis van deze eisen kan de markt producten en diensten aanbieden. Volgens Pieper zijn er nu al voldoende fabrikanten die zo een offerte willen uitbrengen, waarna de proef in 2003 kan beginnen. Met verschillende bedrijven zijn gesprekken gevoerd, waaronder KPN, CMG, Siemens, Interpay en de NS.
Pieper denkt dat de privacy van de automobilisten voldoende kan worden gewaarborgd. Het Nederlandse wegennet wordt ingedeeld in een zeer beperkt aantal wegtypes. Daardoor houdt het systeem de gegevens bij van het autogebruik. De computer registreert uitsluitend van welk wegtype de automobilist gebruik maakt. Het is niet nodig vast te leggen waar hij of zijn precies is geweest. "De reconstructie van de gereden route is met dit systeem onmogelijk", zo zei Pieper.
In de auto’s die aan de proef meedoen, wordt een klein apparaatje geplaatst dat de rekensom maakt die bij het wegtype hoort waarop de auto rijdt. Dat gebeurt met een debet-credit systeem dat niet alleen met heffingen, maar ook met kortingen werkt. Deze gegevens worden in het apparaatje opgeslagen, waarna de automobilist op enig moment afrekent. Daarvoor zijn chipknip,smartcard, GSM of andere bestaande betaalmethoden te gebruiken.
Pieper adviseert het totale beheer van het nieuwe systeem niet onder te brengen bij de overheid. Beter is het om dit te doen bij een vertrouwde derde partij. Gedacht kan worden aan de oprichting van een nieuwe organisatie, eentrusted third party (TTP), bestaande uit marktpartijen. De overheid fungeert daarbij als toezichthouder. Deze TTP is verantwoordelijk voor o.a. privacy, fraudebestrijding, exploitatie en coördinatie.
De kosten van een proef hoeven niet hoog te zijn. De bouw van de administratieve applicatie zal ongeveer 35 tot 40 miljoen euro bedragen. De systemen voor de handhaving ervan kosten 25 miljoen euro voor de apparatuur. Aan personeelskosten schat Pieper 10 miljoen euro kwijt te zijn. De slimme kastjes in de auto kosten per stuk 80 tot 100 euro.
Voor het netwerk moeten open standaard technieken worden gebruikt. Pieper heeft een voorkeur voor GSM-netwerken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs