Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN service laakbaar

07 juni 2001 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Correspondent
Correspondent

Snelheid van levering, klantgerichtheid en facturering zijn de zwakste punten bij KPN. Opmerkelijk veel grote zakelijke klanten zijn ontevreden over de dienstverlening van de telecomaanbieder. Dit blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Bedrijfs Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG).

De belangenorganisatie vraagt haar leden jaarlijks naar de kwaliteit van de geleverde diensten en de klantgerichtheid. KPN heeft het ‘geluk’ dat de concurrentie vaak even matig, zo niet slechter is. Vooral Versatel kan weinig goed doen in de ogen van zijn klanten.
Van de KPN-klanten voor uitgaand nationaal verkeer overweegt bijna een op de drie om in de nabije toekomst van leverancier te veranderen. Met name de facturering krijgt een onvoldoende. Dit aspect van de dienstverlening wordt beoordeeld met het cijfer 5,5, op een schaal van 0 tot 10. De groep ’twijfelaars’ geeft KPN een 4,2. De facturering zou onhandig en moeilijk te begrijpen zijn.

Bureaucratie

Ondanks alle reorganisaties bij KPN kampt het voormalige staatsbedrijf nog steeds met bureaucratie, traagheid en een geringe dienstbaarheid. Op prijs/prestatie-verhouding scoort KPN slechter dan de concurrentie. Technisch draait KPN wel beter. De verbindingen zijn over het algemeen storingsvrij. Op dit aspect scoort KPN een 8.
Versatel doet het nog slechter. Twee van de drie respondenten die Versatel als leverancier hebben, overwegen bij deze relatieve nieuwkomer weg te gaan. Ook dat concern komt weinig klantengericht over. De bedrijven die willen wisselen, waarderen het accountmanagement, de snelheid van leveringen en de service bij storingen met een 3,5.
Bijna alle respondenten hebben KPN als leverancier voor het inkomend telefoonverkeer. Ook daar moet deze telco oppassen voor verlies aan marktaandeel. Bijna een op de vijf klanten wil van leverancier wisselen. Overigens heeft een zelfde percentage naast KPN een tweede leverancier voor inkomend verkeer. Onvoldoendes scoort KPN als het gaat om accountmanagement, inspelen op behoeften, nakomen van toezeggingen en snelheid van levering.

Problematisch

De concurrentie presteert eveneens matig. Bij Essent spreken de respondenten over een ‘problematische bediening’. Van Versatel merken ze op dat fouten slecht worden afgehandeld.
Van de bedrijven die internationaal verkeer bij KPN onderbrachten, overweegt een kwart naar een andere leverancier over te stappen. Prijs en facturering zijn de voornaamste redenen. Worldcom krijgt vergeleken met vorig jaar een hogere waardering voor de prijs/prestatie-verhouding en de facturering. Wat betreft zekerheid van de verbindingen is KPN verreweg de beste. De facturering is het best verzorgd bij Versatel.
KPN domineert de markt voor vaste verbindingen. Een op de vijf respondenten zou graag bij KPN weg willen gaan. Vooral de snelheid van levering en de facturering zijn een doorn in het oog. Enkele opmerkingen van BTG-leden: "De planning bij KPN is onbekend. Ze staan meestal onaangekondigd op de stoep. In één geval zelfs met een graafmachine, waardoor onze klanten het pand niet konden betreden." En: "Het accountmanagement is in orde. De snelheid van levering en met de name de interne procesgang binnen KPN is bedroevend."
Telfort krijgt nogal uiteenlopende waarderingen. Dit geldt met name voor het storingsvrij zijn en de service bij storingen.

Zorgen

Op gebied van mobiele telefonie heeft bijna driekwart van de bedrijven die aan het onderzoek deelnamen KPN als leverancier. Eenderde van de KPN-klanten maakt daarnaast nog gebruik van een tweede leverancier. Na KPN wordt Libertel Vodafone het meest genoemd. KPN Mobile moet zich wel zorgen maken, want eenderde van de klanten overweegt van leverancier te wisselen. Ook hier spelen facturering en snelheid van levering het concern weer parten. Qua waardering ontlopen KPN en Libertel elkaar overigens weinig.
Verder is de kwaliteit van de internetaanbieders onderzocht. Bijna 30 procent van de respondenten zegt geen isp (internet service provider) te gebruiken. Heeft men er wel een, dan is de keuze vrij groot. Uunet, thans Worldcom, is marktleider met een aandeel van 29 procent, gevolgd door KPN met 19 procent. De rest van de markt is verdeeld over een groot aantal kleinere aanbieders, zoals Abovenet, Consortis, Demon, Devote, Equant, Zonnet en Gemnet. Bij Uunet is de klantgerichtheid een zwak punt. KPN pleegt nog wel eens toezeggingen niet na te komen. De BTG heeft de resultaten van het onderzoek gepubliceerd in de BTG-Kwaliteitswijzer 2001.

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs