Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

OTS mikt op internationale doorbraak Traffic Control

10 februari 2005 - 23:005 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Gijs Hillenius
Gijs Hillenius

“Hoe laat komt ie?” Vaak is het afwachten of het pakket vandaag nog bezorgd wordt. Moderne transportbedrijven kunnen die vraag beantwoorden. Een van de ict-bedrijven die zich op deze markt heeft gestort, is het Haarlemse OTS International. De oprichters hebben een ideale achtergrond: de een was eigenaar van tien transportbedrijven, de ander ict-specialist bij Philips Informatie Systemen.

[ klein maar fijn ]
De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn.
 
Alle afleveringen:
  1. The Competence Group
  2. Accountview
  3. Quinity
  4. Quadrant
  5. Lead Software
  6. Fox-IT
  7. Ictivity
  8. Pentex ICT
  9. Ex Machina
  10. SIG
  11. TYP
  12. Agri Information Partners
  13. Twice
  14. Ontarget
  15. SPS
  16. Servoy
  17. Backbase
  18. Polteq
  19. OTS
  20. Admicom
  21. Growth

  
Bernhard Harms (links) en Wim van Duin bouwen een tracking en tracing applicatie voor distributiebedrijven. “Je krijgt echt grip op het transport.”
Gedurende alle jaren die Bernhard Harms in de distributiesector werkte, was de aankomsttijd van de vrachtwagen dé knagende onzekerheid. “De klant belde de leverancier. Die belde de transporteur. Die wist niet precies waar de chauffeur nu was, maar belde een eerder op de route geplande klant met de vraag of de chauffeur al geweest was. Zo niet, of die dan even naar de zaak kon bellen.”
Midden jaren negentig, met de opkomst van de autotelefoon, begon Harms met het aan zijn klanten en chauffeurs opgeven van venstertijden: de vrachtwagen is er voor negen uur ’s ochtends, of na vier uur ’s middags. De opdrachtgever kon er zijn klanten mee inlichten, en de chauffeurs wisten dat ze op tijd reden. Daarmee kon een van de transportbedrijven een klant bijvoorbeeld informeren over levering van papier bij drukkerijen. “Staat een kleurenpers vijftien minuten te wachten op papier, dan volgt er een claim.” Vakbonden verweerden zich in eerste instantie tegen dergelijke ritplanningen, vertelt Harms. “Later waren ze er juist voor, want door de duidelijkheid werd het werk voor de chauffeur minder gejaagd.”

Verhuizen

Gegrepen door de toenemende invloed van ict op distributie, verkocht Harms zijn bedrijven en begon met het ontwikkelen van software voor verhuisbedrijven.
De programmeurs huurde hij in bij Wim van Duin. Deze voormalig Philips-automatiseerder begon in 1993 met Ingenio, een bedrijf dat mainframe-toepassingen van banken overzette naar het Windows-platform. Eind jaren negentig richtte hij met anderen ict-dienstverlener MphasiS op, dat in India inmiddels aan zo’n zevenduizend man werk biedt. Enkele jaren later maakte Van Duin zich hier weer los van, om zich op Ingenio te concentreren.
Ook Van Duin werd gegrepen door de verbeteringen die ict kon bieden in de transportsector. De verhuissoftware is gekoppeld aan het administratiepakket dat bij deze bedrijven het meest gebruikt wordt. De toepassing is nog maar net op de markt: nog maar drie bedrijven werken er mee. Volgens Van Duin zijn ze echter bijzonder enthousiast. “Op een pda worden alle te verhuizen goederen aangevinkt, de loopafstand, of het een woning, een school of een kantoor is, de kilometerafstand. De klant weet bij het eerste bezoek al hoeveel het gaat kosten en hoeveel tijd ermee gemoeid is.”
Het vervolgproject, ‘Traffic Control’, is nog beter. Harms: “Hiermee krijg je echt grip op het transport.” Het systeem is nog volop in ontwikkeling, maar de eerste praktijkproeven zijn veelbelovend. Chauffeurs worden nu via een gprs-pda, gekoppeld aan de Tom Tom Navigator, gevolgd. Iedere minuut wordt de positie doorgegeven, er wordt gecontroleerd op nieuwe opdrachten en bevestigingen van afgeleverde of opgehaalde goederen worden aan kantoor doorgegeven. De transporteur (en de klant) kan het transport via een website volgen.
De opvolger hiervan is ook al zo goed als klaar. OTS werkt aan een black box rondom de Tom Tom navigatieapparatuur met uitleesmogelijkheid via internet. Dit systeem breidt de ritlijstenapplicatie uit met een koppeling aan alarmsysteem of startonderbreking (de brandstofpomp). Zo kunnen geparkeerde objecten, zoals trailers, shovels of diepladers, bewaakt worden. Een andere toepassing is het precies kunnen volgen van de temperatuur in een koelwagen.
De verschillende toepassingen zijn allemaal geprogrammeerd op het Windows-pocket PC en .Net-platform. De vijf programmeurs van OTS (ingehuurd van Ingenio) zijn nog druk bezig met de .Net-code. Bij Ingenio staan de servers die alle gprs-data omzetten in informatie voor de websites.
Voor de verkoop aan transportbedrijven zetten Harms en Van Duin nu een netwerk op van wederverkopers. De eerste versie van Traffic Control is sinds december op de markt. Van Duin: “Tevreden ben ik als we over enige tijd minimaal tienduizend abonnementen hebben verkocht.” Harms: “Ik wil het product internationaal laten doorbreken.” Dat kan, want de software ondersteunt nu al verschillende Europese talen.
De twee realiseren zich goed dat ze niet de enige zijn met dit type toepassingen. Bij grote transportondernemingen zijn dergelijke systemen al in gebruik en concurrenten zoals Gps-buddy roeren zich ook. “We zijn ongeveer een kwart goedkoper. Maar we willen ons echt niet alleen op de prijs profileren. Onze tool is gewoon veel uitgebreider.” < BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs