Nederland wordt steeds mobieler. Bedrijven, kinderen en zelfs ouderen. Nederland is massaal overgegaan op het gebruik van laptops, pda’s en smart phones, naast de vaste computer. Onderzoeksbureau IDC schat het aantal ‘mobiele werkers’ in Nederland op een kleine 4,7 miljoen en dit aantal groeit gestaag door.
Volgens IDC is de verkoop van draagbare pc's (laptops, pda's, etc.) in 2006 met 20 procent toegenomen ten opzichte van 2005. De markt voor pc-luidsprekers en -koptelefoons groeit hierdoor ook explosief, met name door de populariteit van internettelefonie, het downloaden van muziek, games en het gebruik van de computer als ‘multimedia-tool'. Veel bedrijven richten zich daarom (weer) op pc-accessoires en brengen deze producten op de markt via de traditionele it-verkoopkanalen.
Wat ook onderzocht is, is dat koptelefoons met oordopjes (het 'in-ear-type') 70 procent van het totale marktaandeel van koptelefoons voor hun rekening nemen. We mogen er dus van uitgaan dat gelijke marktcijfers ook voor koptelefoons voor de computer zullen gaan gelden. Immers, laptops worden ontworpen met het oog op gebruik voor onderweg. Pc-accessoires zullen, denk ik, deze trend volgen. Bovendien zal de populariteit van internettelefonie (VoIP), instant messaging (IM), het downloaden van muziek, het afspelen van dvd's en gamen op pc's en notebooks voor een explosieve groei van de 'koptelefoonmarkt' betekenen.
Andrew Barrow
Senior Product Manager PC-accessoires
Divisie IT-randapparatuur, Sony Europe