Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

RFID en retail; tel uw zwaluwen

24 augustus 2007 - 14:593 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyMieloo & Alexander
Redactie Computable
Redactie Computable

Het is al weer een paar jaar terug dat rfid op de ‘peak of inflated expectations’ van de technology hype cycle stond. Zoals te verwachten was, zakte het animo snel weg toen bleek dat de techniek eigenlijk nog niet rijp was, er over standaarden nog veel discussie plaatsvond en de retail-mandaten, althans in Europa, uitbleven. Sindsdien valt in de vakpers nog slechts een enkele keer over een succesvolle test of pilot te lezen en heel af en toe vindt er zelfs een heuse implementatie plaats. Is die ogenschijnlijke terughoudendheid wel terecht en wat is eigenlijk de status van deze, eens zo veelbelovende technologie?

Wat was dat ook al weer, rfid? De afkorting staat voor radio frequency identification en houdt in dat door zogenaamde rfid-tags (chips met een antenne) aan te brengen op bijvoorbeeld producten of transportmiddelen kunnen deze via de radio golven van een rfid reader automatisch geidentificeerd en gevolgd worden. Deze techniek dateert al uit de Tweede Wereldoorlog, toen de Britten het gebruikten om hun eigen vliegtuigen te herkennen.

Waar kwam de hype dan vandaan? De hype ging over een nieuwe variant, namelijk de zogenaamde passieve tags op UHF-frequentie, met tags van vijf cent, die zonder batterij op een afstand van enkele meters leesbaar waren. Enorme efficiency-verbeteringen en veel betere informatie over de aanvoerketens lagen in het verschiet. Geen wonder dus dat partijen als Wall Mart, Tesco en Metro er vol tegenaan gingen. Helaas bleek de eerste generatie tags te duur, niet echt te werken en bleef de wereldstandaard uit. De euforie was dus van korte duur.

Maar begin 2006 was er de tweede generatie: een wereldwijde standaard en met een performance zeker vijf keer boven die van zijn voorganger. Tests wijzen uit dat sindsdien de performance elk half jaar is verdubbeld, terwijl de tag-prijzen in de buurt komen van de belofte. En speciale tags doen ook de problemen die metaal- en vloeistofhoudende producten aanvankelijk gaven, tot het verleden behoren.

Opmerkelijk is het daarom dat de aanvankelijk zo geïnteresseerde pers over deze ontwikkelingen niet bericht. Toch gaan ze niet onopgemerkt: De Metro Groep, de grootste Europese retailer en zeer vooruitstrevend op het gebied van nieuwe technologie, vroeg eerder dit jaar achthonderd van zijn leveranciers vanaf 1 oktober dit jaar alle pallets van een tag te voorzien en per 1 januari 2008 ook alle dozen op die pallets. Op dit moment vindt de uitrol naar 168 winkels en twintig distrubutiecentra plaats.

Het is duidelijk dat rfid zich op de ‘slope of enlightenment' bevindt en dat de kans dus groot is dat u er binnenkort mee te maken krijgt. De vraag die u zich dient te stellen is hoeveel zwaluwen u nog moet tellen voor u merkt dat het zomer is.

Sander Merkx
Partner bij Mieloo & Alexander Business Integrators

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Aardobservatie als motor voor verantwoorde supply chains

    Mitz sprong in het diepe cloud 'Trust Us'
    Governance & Privacy

    Kort: Ondanks risico’s toch meer apotheken bij Mitz, Frontria tegen fake news door ai (en meer)

    eEvidence shoot first
    Governance & Privacy

    eEvidence: goodbye privacy, vaarwel digitale soevereiniteit

    online zero trust
    Data & AI

    Kort: Nederlander vertrouwt online niet meer, DSO-data moeilijk toegankelijk (en meer)

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Ook Zwitserland wil soevereine cloud

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs