Begin jaren ’90 sloeg de e-commerce golf in bij retailers. Dit gebeurde met een kracht die de langgekoesterde tradities over de manier van verkopen langzaam maar zeker wegspoelde.
Aan het begin kreeg e-commerce nog te kampen met een grote hoeveelheid scepsis, in combinatie met een inadequate IT-infrastructuur en beperkte toegang tot internet. Retailers zagen e-commerce nog als een kostbare investering waaruit weinig winst viel te behalen.
Tegenwoordig is dat wel anders. Verbeterde websites, betalingsgemak en goedkopere en snellere internetverbindingen moedigen consumenten steeds meer aan om hun boodschappen online te doen. In de eerste helft van 2007 hebben alleen al 6,2 miljoen Nederlanders een online bestelling gedaan, waarvan 800.000 kopers voor het eerst. Ten opzichte van een jaar geleden is de markt met 38% verder doorgegroeid naar een omzet van €1,84 miljard. Wereldwijd hebben al meer dan 1 miljard mensen toegang tot het internet, met een geschatte waarde van de online retailmarkt van meer dan € 350 miljard. En het einde is nog lang niet in zicht.
Dus volop werk aan de winkel voor de ondernemers. Zij moeten in de gaten houden welke ICT-oplossing hen in de e-commerce – als onderdeel van de bedrijfsvoering- het beste ondersteunt. En daar hebben ze hun resellers voor!
Waar ICT-resellers nu echter op hun beurt weer op moeten letten is hoe softwarebedrijven hun e-commerce producten gaan differentiëren. De proposities lopen uiteen van een simpele webwinkel naar een volledig aanbod van geïntegreerde producten. Functionaliteit, toegevoegde producten, integratie en platformen; klanten zijn op zoek naar verbeterde diensten van hun softwareleveranciers. Retailers willen het best mogelijke systeem dat niet alleen hun e-commerce efficiënt beheert, maar tegelijkertijd ook de administratietijd vermindert en bijdraagt aan hun winst.
Zij moeten op zoek naar een leverancier die alles in één kan leveren, waarbij e-commerce een onderdeel is van het pakket – naast website hosting, domeinregistratie – en verbonden is met de overige bedrijfssoftware. Pas als resellers hierop inspringen kunnen klanten hun bedrijfsvoering écht vereenvoudigen.
Dave Kroder
Country Manager Nederland bij Mamut Software
Goede visie. Maar is met de komst van het internet juist niet de best of breed strategie ontstaan?