Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Postzegel op e-mail maakt einde aan spam

09 januari 2008 - 10:54ActueelCloud & Infrastructuur
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

Port O’Mail uit Eemnes introduceert betaalde e-mail. Net zoals een briefschrijver een postzegel moet kopen, komt een e-mail alleen aan als de afzender betaalt. Volgens de bedenkers is dit de oplossing van het spamprobleem.

Wie een e-mail stuurt naar een Port O’Mail-e-mailadres, ontvangt per kerende post bericht dat voor het afleveren van het mailtje moet worden betaald. Dit kan via iDeal, Paypal of creditcard. Ook is het mogelijk vooruit te betalen voor e-mailtegoed, vergelijkbaar met beltegoed.

"Al jaren is het vanzelfsprekend om voor een telefoongesprek of een poststuk te betalen, dus waarom niet voor het verzenden van e-mails?" zegt directeur Aernoud de Vries van Port O’Mail.

Inkomstenbron

De ontvanger bepaalt zelf de hoogte van de kosten voor het afleveren van een e-mailbericht aan zijn adres. Zo wordt het ontvangen van e-mail een bron van inkomsten. Port O’Mail verdient hieraan doordat het bedrijf tien procent inhoudt op de inkomsten uit het afleveren van e-mailberichten.

Port O’Mail introduceert tegelijkertijd een spamvrije e-mail-variant voor particulieren. Consumenten vragen een gratis Port O’Mail-e-mailadres aan (naam@portomail.nl), waarbij iedereen die naar dit e-mailadres een bericht stuurt, 1 eurocent betaalt aan de ontvanger, of een goed doel.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Spam viert dertigste verjaardag

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Time-out in ruzie rond postzegel op e-mail

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Spam op de netwerkprinter

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Postzegel op e-mail leidt tot ruzie

    22 reacties op “Postzegel op e-mail maakt einde aan spam”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Frank schreef:
      9 januari 2008 om 20:45

      Dit houdt ze niet tegen. Al jaren krijgen we spam van bedrijven die ons iets willen verkopen. Het begint al bij het plaatsen van je naam in de telefoongids. En ook zij moeten de portokosten betalen en gaan maar door. Een heel bekende is wel de postcodeloterij..

      Maak van je email adres geen openbaar bezit maar prive en dan valt de spam mee…

      Login om te reageren
    2. Sander Mertens schreef:
      9 januari 2008 om 21:43

      Ik weet niet de exacte cijfers over hoeveel geld er gemoeid is met het kunnen aanbieden van reclame door middel van spam, maar ik zou me kunnen voorstellen dat ook die ene cent nog wel rendabel te maken is..

      De drempel zal wellicht iets hoger komen te liggen.

      Login om te reageren
    3. jan Boonen schreef:
      10 januari 2008 om 01:01

      Kan goed idee zijn: het is niet alleen betalen, maar je kan ook ontvangen.
      Dus over een langere periode kan het een nul operatie zijn, of toch kort bij.

      Misschien gaan we zo ook wat beter nadenken voor we een email versturen.

      Voor veelvuldige korte berichten kan je nog altijd zoiets als een ‘messenger’ gebruiken met je vaste emailers. Dat is ddan nog gratis.

      Wie spam verstuurt houd natuurlijk een negatief saldo over.

      Dit idee kan idd best ingebouwd worden in het internet protokol, zodat je een afrekening krijgt bij je faktuur van je internet provider. Soms krijg je een korting op je rekening omdat je meer emails ontving dan je er verstuurt hebt.

      Het liefst van al een oplossing zonder extra kosten natuurlijk.

      Login om te reageren
    4. kitty schreef:
      10 januari 2008 om 09:36

      Leuk,

      Je stuurt een mail en krijgt vervolgens het verzoek om eerst een postzegeltje te plakken. Wat je in de meeste gevallen niet doet. Spammers sturen spam en krijgen dit verzoek ook. Die lezen ze niet maar registreren wel dat het adres in gebruik is. Dus spammen dubbel zoveel. Wat dus weer net oveel verzoeken genereerd om een postzegeltje te plakken.

      Deze constructie levert een groter probleem op voor het netwerk dan de spam zelf.

      De enige manier om spam te stoppen is om op geen enkele manier te reageren op spam. Als het niets oplevert sterft het vanzelf uit.

      Login om te reageren
    5. Arjen schreef:
      11 januari 2008 om 07:55

      Dit gaat natuurlijk nooit werken als spamfilter, omdat spammers nooit hun eigen e-mailadres in de afzender zetten, maar bestaande fake-adressen. Dan krijgen dus al die duizenden onschuldigen van wie het adres door de spammer als afzenderadres is gebruikt een verzoek van Port O’Mail om te betalen voor een e-mail die ze in de eerste plaats nooit hebben gestuurd. Dat is pas spam, maar dan afkomstig van Port O’Mail! (UCE = Unsolicited Commercial Email).

      Login om te reageren
    6. Mark Peter schreef:
      11 januari 2008 om 09:08

      @Albert:
      “Dit is de omgekeerde wereld. De legitieme mailer moet betalen! Zo iets gaat niet werken”

      Dan moet je beter lezen, want dat staat er ook:
      “Net zoals een briefschrijver een postzegel moet kopen, komt een email alleen aan als de afzender betaalt.”

      Login om te reageren
    7. Nico schreef:
      13 januari 2008 om 11:41

      Dit wordt het einde van e-mail. E-mail heeft attachment-beperkingen. Het gaat de kant op van MSN-achtige applicaties.

      Login om te reageren
    8. Jaap schreef:
      15 januari 2008 om 14:45

      Het meest irritante aan het idee van Port O’Mail is dat er niet bij staat wat zij er aan denken te verdienen. De ontvanger krijgt bijvoorbeeld 1 cent per ontvangen mail, maar wat moet de verzender betalen? In mijn beleving zal de aanbieder van deze dienst het niet voor niets doen. Of krijg je als ontvanger ook extra reclame bij de mail? Dat zou ik zelf bijzonder irritant vinden. Voorbeeld: je krijgt een serieuze mail toegestuurd over een overleden familielid en dan wordt je mail ‘opgesierd’ met een aanbod van een aanbieder van uitvaarten … lekker kies.
      Google doet dat al aan de hand van zoektermen, dus zou dat ook heel goed kunnen met dit soort mail-diensten, nog afgezien van de privacy.
      En als de ontvanger geen klant is bij deze dienst, wie krijgt dan die ene cent (uit het voorbeeld).
      Dit soort ideeen werkt natuurlijk alleen als het wereldwijd wordt toegepast. Met gewoon postverkeer zie je al enorme tariefverschillen per land. Ik kan me indenken dat een dienst (?) als deze het e-mailen straks behoorlijk duur zal maken. Ja, het spammen zal wel afnemen, maar het emailen denk ik dan ook …
      Veel beter is om de spammers direct aan te pakken. Ze bieden toch ‘iets’ aan? Ga daar achteraan, pak de adverteerders aan met hoge boetes. In deze tijd is het technisch heel goed mogelijk om de spammers te achterhalen, lastig en moeilijk, maar niet onmogelijk.

      Login om te reageren
    9. Arcthos schreef:
      15 januari 2008 om 16:14

      Ik vraag me af hoe ze me willen laten betalen als ik m’n eigen mailserver heb. Maar goed, als ze dit doorvoeren krijgen we e-mail2 gratis en voor niks te downloaden. En zoals iemand al zei: houd je e-mail adres prive, dan krijg je ook geen spam.

      Login om te reageren
    10. Jalt schreef:
      18 januari 2008 om 17:48

      Dit is dus echt een waanzinnig slecht idee! Ik stuur regelmatig email naar een club vrienden (ongeveer 30 personen) via een emaillijst, die ik zelf host. Dat zou dus 30 eurocent kosten per email.

      Beste technici, ik daag u uit om met een fatsoenlijke oplossing te komen. Ik ga zeker nooit betalen voor mijn email!

      Bovendien, telefoon wordt binnenkort ook gratis en post is op sterven na dood.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs