KPN integreert de onderdelen marketing, strategie en innovatie. Deze zet valt onder de in begin 2008 aangekondigde strategie ‘Terug naar groei’ waarvan kostenreductie een belangrijk onderdeel is. Marketingdirecteur Muriel Arts zal door deze veranderingen in de organisatie bij KPN het bedrijf verlaten.
"Het is een lange termijnstrategie, KPN moet er een beter bedrijf van worden. Met het samenvoegen wordt het ook makkelijker om de achterkant in te richten en een betere service te verlenen aan klanten", aldus een woordvoerder van KPN.
Het telecombedrijf kondigde in februari het programma ‘Terug naar groei‘ aan. Het belangrijkste doel van de operatie is groei van omzet en winst. Onder meer een besparing op kosten en personeel moet deze groei bewerkstelligen.
KPN doet geen uitspraken over de personeelsleden die met deze reorganisatie binnen de divisies marketing, strategie en innovatie hun baan zien verdwijnen. "In het hele bedrijf wil KPN tot 2011 zo’n 10.000 fte aan personeel verminderen", aldus een woordvoerder. Wel is bekend dat marketingdirecteur Muriel Arts door deze veranderingen in de organisatie bij KPN het bedrijf zal verlaten.
De strategie van KPN speelt zich af tegen de achtergrond van een krimpende markt voor traditionele vaste verbindingen en door de overheid opgelegde tariefsverlagingen voor mobiele diensten.
Ook het samenvoegen van merken is een gevolg van de ‘Terug naar groei’-strategie. "Het onderscheid tussen de merken Planet en KPN was niet altijd even duidelijk", aldus de woordvoerder. Planet heeft op de consumentenmarkt een aantal merken geschrapt. Planet was daar één van.