Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kwaliteit datafeeds webwinkels ‘bedroevend’

13 januari 2009 - 15:033 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

Veel Nederlandse webwinkels leveren slechte datafeeds aan bij vergelijkingssites en gooien daarmee reclamegeld en verkoopkansen weg. Het nieuwe Shop2market ziet een gat in de markt met de optimalisatie van datafeeds.

Naar schatting zo’n 40 procent van de webwinkels levert bedroevend slechte datafeeds aan bij vergelijkingssites. Dat stelt Richard Beukeboom op basis van zijn ervaringen in het verleden bij, onder meer, Vergelijk.nl. Eind deze maand lanceert hij met zakenpartner Uriël Ballast de webapplicatie Shop2market.

Met deze nieuwe dienst spelen de ondernemers in op de groeiende behoefte van webwinkeliers om hun reclamegeld effectief uit te geven. "En voor beginnende webwinkeliers kunnen we alle online marketing in handen nemen. We automatiseren het proces waarbij datafeeds correct en volledig worden aangebracht bij de vergelijkingssites en, later dit jaar, bij Marktplaats.nl, Google en verscheidene affiliatenetwerken. Mogelijk lanceren we zelf een affiliatenetwerk".

Tweaken met een online dashboard

Datafeeds zijn informatiestromen van een winkelier naar ‘de markt’. Bij Shop2market bestaat die in het begin uit vergelijkingssites. "Die sites hebben ieder dagelijks zo’n 100.000 unieke bezoekers. Het loont dus voor verkopers om in één overzicht, een speciaal dashboard, te zien welke producten op welke sites wel en niet goed converteren en tegen welke prijs. Op basis daarvan kan je beslissen een item te verwijderen of de prijs per klik te verhogen", het afrekenmodel waar de vergelijkers veelal mee werken voor aangebracht verkeer.

Het euvel van de datafeeds, zo signaleerde eerder Jeroen Korving van Compare Group ook al, zit in de volledigheid en actualiteit. De feeds bevatten informatie met productkenmerken en -specificaties, maar ook zaken als levertijd, garantie, betaalinformatie en verzendkosten. Hoe meer informatie winkeliers verstrekken, des te beter kan de consument het juiste artikel vinden en hoe meer een ondernemer verkoopt.

Otto.nl ervoer ooit het schadelijk effect van een slecht datafeed. Het bedrijf had zonder het te weten en onbedoeld spiksplinternieuwe LCD-televisies in de etalages liggen voor 100 euro.

Korting op de klikprijs

Beukeboom: "Ondernemers laten geld liggen door slecht gebruik van datafeeds. Enerzijds omdat ze consumenten op vergelijkingssites items voorschotelen die, eenmaal in de webshop aangekomen, andere specificaties kunnen hebben. Anderzijds laten winkeliers kortingen liggen die vergelijkingssites bieden wanneer de datafeed volledig geoptimaliseerd is. Dat kan oplopen tot kortingen van 20 procent op de klikprijs".

De ondernemer hoopt voor het einde van het jaar 100 winkels te hebben aangesloten op zijn systeem. Zakenpartner Ballast onderzoekt of er in het buitenland een markt is voor Shop2market en hoe en met wie deze geëxploiteerd kan worden".

Volgens de STIR-rapportage van oktober 2008 hebben de vergelijkingssites Beslist.nl, Kelkoo.nl en Vergelijk.nl ieder ongeveer een bereik van 11 procent en verwerken 2,2 miljoen unieke bezoeken. Kieskeurig.nl zit daar met 12 procent en 3,7 miljoen bezoeken een fractie boven.

‘Nieuwkomers’ op deze markt zijn Beslist.nl en Selectivo.nl. Van laatstgenoemde zijn geen bereikscijfers bekend. Eind augustus betaalde Microsoft 486 miljoen dollar om de pan-Europese vergelijkssite Ciao over te nemen.

Foto: sylvar (cc)

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Eén reactie op “Kwaliteit datafeeds webwinkels ‘bedroevend’”

    1. Sebastiaan schreef:
      15 januari 2009 om 16:38

      De gemiddelde klikprijs is de afgelopen jaren bij een groot aantal prijsvergelijkers fors gestegen. Soms wel met het dubbele. Maar het service niveau is afgenomen. Een mooie kans voor Shop2market. Een nog mooiere kans voor internet retailers om de klikprijs dit jaar eens flink aan de tand te voelen. Waarom meer betalen voor een slechtere service?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs