Het faillissement van Amerika’s op een na grootste elektronicaketen, Circuit City, levert webwinkels in potentie een nieuwe golf kopers op die vorig jaar 10 miljard dollar offline uitgaven.
Vrijdagmiddag sprak de rechter het faillissement van Circuit City uit. De komende 90 dagen zijn de 567 winkels in de VS nog open. Zij gaan met korting de resterende voorraad ter waarde van 1,8 miljard dollar proberen te verkopen.
De winkelketen is slachtoffer van de kredietcrisis. Amerikaanse consumenten gaven minder uit dan verwacht en het bedrijf kreeg na een reorganisatie geen nieuwe financiering rond. Twee overnamepogingen gingen niet door, omdat Circuit City niet de steun van banken en toeleveranciers kreeg.

Het verdwijnen van de nummer twee winkelketen betekent dat klanten hun artikelen elders moeten kopen. Daar ligt een kans voor webwinkels.
Circuit City was online een kleine speler. Over het boekjaar 2007/2008 zette het voor 11,7 miljard dollar om. Iets meer dan 10 procent daarvan, 1,35 miljard dollar, was afkomstig uit telefonische verkoop en internethandel. De overigens 90 procent kwam binnen met verkopen in bakstenen winkels.
Tot de grote online spelers in de Amerikaanse elektronicahandel behoren Best Buy, Crutchfield en CDW. Het is nog niet duidelijk hoe zij de vrijvallende vraag naar zich toe zullen proberen te trekken.