Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Onderzoek: duurzaam werken verhoogt winstmarge

06 april 2009 - 09:163 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogramma’s realiseren hogere winstmarges, blijkt uit Europees onderzoek van Atos Origin en IDC. De winstmarges die deze bedrijven realiseren, zijn ruim 2 procent hoger dan hun branchegemiddelde.

Volgens het onderzoek hebben bedrijven met een proactieve duurzaamheidsstrategie een betere uitgangspositie om onzekere marktomstandigheden te overleven. Zo geeft een meerderheid aan te verwachten een bovengemiddelde winst te realiseren dankzij inspanningen op het terrein van duurzaamheid. IT wordt beschouwd als een belangrijk instrument om zulke initiatieven aan te sturen. Zeven op de tien organisaties benadrukken dat IT een cruciale rol speelt bij de beperking van de milieubelasting van hun bedrijfsactiviteiten.

"Organisaties die duurzaamheid verankeren in hun strategie en kernactiviteiten, zorgen ervoor dat hun organisatie de uitdagingen aankan waarmee zij in deze onzekere tijd worden geconfronteerd", zegt Marianne Hewlett, senior vice president Marketing en Communications van Atos Origin in Nederland. "Atos Origin probeert zelf door het hele bedrijf heen duurzame projecten te implementeren en ondersteunt klanten zo dat zij alle duurzame kansen kunnen grijpen."

Duurzame initiatieven leveren directe zakelijke voordelen op. Zulke initiatieven resulteren in lagere kosten en hogere inkomsten, een meer efficiënte inzet van bedrijfsmiddelen en stellen bedrijven in staat hun voorsprong op concurrenten te behouden. Ook draagt duurzaam ondernemen bij aan een versterking van de merkwaarde, klantwaarde en investeerderswaarde, terwijl het milieu tegelijkertijd zo min mogelijk wordt belast.

Duurzaamheid dient verankerd te zijn in het DNA van organisaties om ervoor te zorgen dat het strategische model ‘future proof’ is. De inzet van een ‘Maturity Model’ kan bijdragen aan het tussentijds evalueren van bestaande projecten. De meeste organisaties zitten vast in een structuur waardoor zij reactief optreden naar aanleiding van externe factoren, zoals bij de naleving van regelgeving. Uit het onderzoek blijkt wel dat steeds meer toonaangevende bedrijven deze reactieve aanpak inruilen voor een proactieve strategie op het gebied van duurzaamheid.

De overstap naar een gedegen duurzaamheidsstrategie begint met een belangrijke overgangsperiode waarin operationele veranderingen centraal staan. Veranderingen die in het teken staan van verbetering van de product life cycle. Bedrijven die deze fase uit de weg gaan, lopen het risico op een achterstandspositie ten opzichte van de concurrentie.

Voor de effectieve implementatie van operationele veranderingen moet worden geïnvesteerd in mensen, processen en techniek. Technologie speelt hierbij een cruciale rol, vooral op het gebied van modellering en optimalisering van bevoorradingsketens, inkoop en supplier relationship management, evenals het beheer van de product life cycle.

Het onderzoek is van toepassing op de manufacturing en retail. De analyse is gebaseerd op enquêtes onder topmanagers en directieleden van 165 bedrijven en diepte-interviews met 12 bedrijven en brancheverenigingen in Europa.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Generatieve ai voorbij de hype: wat echt werkt voor it-leiders

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    Innovatie & Transformatie

    Kort: IBM signaleert groei quantumcomputing, Microsoft forceert doorbraak in kankerstudies (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs