Meer dan de helft van de gecontroleerde elektronicawinkels in de Europese Unie op het internet overtreedt de consumentenregels. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport van de Europese Commissie. Nationale overheidsinstanties, zoals de Consumentenautoriteit, gaan intensiever controleren.
Dit meldt ITreseller.be. Bij een controle van 369 webwinkels voor elektronica in Europa blijkt dat meer dan de helft van de gescreende winkels de consumentenregels niet naleeft. Zo staat er vaak verkeerde informatie over het recht op teruggave of vervanging van het gekochte product. Sommige webwinkels vermelden wel dat producten teruggegeven mogen worden, maar betalen het aankoopbedrag terug onder de vorm van een aankoopbon, en niet cash.
De informatie over de prijs blijkt misleidend bij 45% van de probleemwinkels. Zo worden extra kosten voor verzending pas meegedeeld op het moment van betaling en niet vooraf, of wordt een gratis levering beloofd die uiteindelijk toch wordt aangerekend. De contactgegevens van de verkoper ontbreken op één derde van de probleemsites. Klanten met vragen of klachten weten niet waar ze terecht kunnen.
De nationale overheidsinstanties, in Nederland De Consumentenautoriteit, die de controles hebben uitgevoerd, zullen de webwinkels in de komende maanden wijzen op hun tekortkomingen. Als de winkels niet bijsturen, riskeren ze een formele klacht.