Halverwege 2009 is de koppelverkoop van mobiele telefoons en abonnementen ook in België begonnen, hetgeen grote gevolgen kan hebben voor operators, fabrikanten, retailers, distributeurs en zeker ook voor de consument. Dit voor België nieuwe fenomeen bestaat in Nederland al heel lang.
Instelling Jakajima heeft in samenwerking met de vakbladen in Nederland (autoConnect) en in België (ConneXie Nederlands- en Franstalig) de verwachtingen in België en de ervaringen in Nederland in kaart gebracht op basis van een eigen online (vast en mobiel) marktonderzoek.
Enkele resultaten uit het rapport:
Verandert de invloed van de operator door koppelverkoop?
In beide landen wordt de invloed van de operator groter door de koppelverkoop. Beide landen zijn het daar over eens.
Verschuiven de marktaandelen van de mobiele telefoon fabrikanten?
Ook hier zijn de Belgen minder uitgesproken dan de Nederlanders. De fabrikanten uit beide landen zijn het eens met deze stelling.
Het is interessant om te zien of, zoals de Belgen ook verwachten, de marktaandelen in België met de introductie van koppelverkoop ook inderdaad zullen gaan schuiven.
Kiest de consument een duurdere telefoon?
België is bijna 90 procent zeker dat de consument inderdaad voor een duurdere telefoon gaat kiezen. In Nederland is men iets voorzichtiger, maar 70 procent denkt er hetzelfde over.
Wie heeft het meeste profijt van de koppelverkoop?
Er zijn duidelijk drie partijen die profiteren van de koppelverkoop: de operator, de consument en de fabrikant.
De ‘tussenhandel’, distributeur, retailer/e-tailer profiteren het minst.
Conclusies
Over het algemeen is er geen groot verschil tussen de antwoorden uit Nederland en België. Het lijkt er wel op dat de Belgen iets minder positief zijn over koppelverkoop.
Over één ding is de gehele markt het eens. De grote winnaars van de koppelverkoop zijn de operators, en in mindere mate de consument en de leveranciers. De tussenhandel, distributeurs en retailers, hebben het minste profijt.
Volgens de Nederlanders is het grote voordeel van koppelverkoop dat er duurdere mobiele telefoons verkocht worden, waardoor het niveau van diensten hoger is en de verkoop van mobiele data-abonnementen beter is.
Eén opmerkelijke commentaar was dat de verkoop in Nederland alleen maar makkelijker wordt.
Het nadeel van de koppelverkoop is volgens de Belgen dat de markt minder transparant wordt. De kwaliteit van het product, de mobiele telefoon, zal minder tellen.
Rapport nabestellen
Het gehele rapport is gratis te bestellen via www.jakajima.eu/nl/nl_index.html