Ondanks de financiele crisis is de activiteit in het online kanaal in het 3e kwartaal 2009 met 9,5% toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De meting is gebaseerd op 121,2 million data-sheet downloads (DDs) door 7919 ecommerce sites in de wereld, waarvan circa 25% in Nederland. Dit meldt Icecat.
Ondanks de financiele crisis is de activiteit in het online kanaal in het 3e kwartaal 2009 met 9,5% toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De meting is gebaseerd op 121,2 million data-sheet downloads (DDs) door 7919 ecommerce sites in de wereld, waarvan circa 25% in Nederland. Het strekste online kanaalmerk, HP, zag zijn merkaandeel terugvallen naar 28,1% in Q3-2009, vergeleken met 34,5% een jaar eerder. Dit is in lijn met de ontwikkelingen in de eerste jaarhelft in 2009 en wordt ten dele verklaard door de sterke toename in het aantal gemeten merken (van 1326 tot 1638 op jaarbasis), maar wordt vooral verklaard door de moeilijke marktomstandigheden voor computers, waarbij HP vooral getroffen wordt in het notebooksegment.
De meest opvallende stijgende merken in de top 20 zijn Adobe (2.7%), Asus (2,3%) en Cisco (1,9%). Merken die het bovengemiddeld doen zijn verder Philips (1.9%), Samsung (1.9%), Lexmark (1.5%) en Symantec (1.1%). Toshiba (2.3%), Lenovo (2.3%), Belkin (2.0%), IBM (2.0%) en Epson (1.6%) zien hun merkaandeel relatief dalen.
De meest opvallende ontwikkeling is eigenlijk de consistente, lange termijn groei van Asus naar de top van de computercompetitie. Asus’ huidige niveau van zichtbaarheid in het online kanaal zal vroeg of laat resulteren in een vergelijkbaar marktaandeel (verkopen). Een andere trend is dat software vendors het goed doen, behalve Microsoft die nog last heeft van naweeën rondom de moeizame introductie van Vista. In het vierde kwartaal zullen we kunnen zien of Windows 7 in staat is om het merkaandeel van Microsoft een impuls te geven zoals normaal bij de introductie van nieuwe software.
Een ander merk dat we in de gaten moeten houden in het online kanaal is DELL: DELL is haar kanaalstrategie pilotgewijs aan het uitbouwen en is in het derde kwartaal voor het eerst in de top 100 terecht gekomen (positie 98, was positie 387 in het derde kwartaal 2008).
In het derde kwartaal 2009, heeft de neerwaartse trend van de belangrijkste categorie – notebooks – zicht voortgezet: nu 9,7% aandeel (was 12.4% in Q3-2008). Dit kan slechts zeer ten dele (~0,3%) worden verklaard door de opkomst van de low-cost netbook met een factor vier (van 0,1% tot 0,4%). In dit licht bezien is het nog steeds opmerkelijk dat netbooks al zo vaak als redder van de computerindustrie worden toegejuichd. Anderzijds als dezelfde groei zich doorzet is de bijdrage volgend jaar natuurlijk wel significant. Een belangrijker verklarende factor voor de krimp bij notebook computers is natuurlijk de recessie en groeiende werkeloosheid in het Westen, waardoor er minder in werkplekken geïnvesteerd wordt. Relatief nog dramatischer is de terugval bij servers: nu 1,8%, omlaag van 3,8% een jaar eerder).
Net zoals in het eerste halfjaar 2009, zijn garantie- en supporuitbreidingen een top 3 categorie in het derde kwartaal. Het is duidelijk dat het online kanaal begrepen heeft dat er marge gemaakt kan woden door het actief X-sellen van zulke diensten. Interessant is de groei in antivirus- & security- software, DTP-software, imaging-software, en softwarelicenties/-upgrades in het algemeen. Security blijft een belangrijke zorg voor bedrijven en consumenten. En het is duidelijk dat IT-budgetten besteed worden aan het opwaarderen van bestaande infrastructuren, incl. het opwaarderen van bestaande hardware met nieuwe hard disk drives in plaats van vervanging door nieuwe computers.
Aangezien notebooks nog immer de meest belangrijke online categorie zijn, is het van belang te kijken naar de verdelong. De topmerken in notebooks zijn allemaal aanwezig in de algemene top 10: HP, Toshiba, Acer, Sony, Lenovo, Asus. Dankzij haar pilots in het indirecte kanaal, is DELL de top 15 notebookmerken binnengedrongen in het online kanaal. Naar verwachting zal DELL haar positie in het online kanaal met de huidige snelheid van 400% groei op jaarbasis blijven uitbouwen. In dit scenario zal het nog drie jaar duren voordat DELL een serieuze uitdager van de top 3 in deze categorie gaat vormen.