Europese bedrijven moeten de kans grijpen om gewaagde aanpassingen te doen aan hun ict om succesvol te blijven in het veranderde economische klimaat. Daarvoor zal dan de houding van de ict-verantwoordelijke moeten veranderen, vinden analisten van onderzoeksbureau McKinsey. Bij de inzet van ict in hun organisatie, leggen de cio’s namelijk steevast de lat te laag. ‘It moet op allerlei vlakken uitblinken om een succesvol bedrijf te ondersteunen’, aldus de onderzoekers.
Het economisch klimaat is volgens de analisten veranderd. Het is niet een ommekeer van de conjunctuurcyclus, maar een herschikking van de economische orde, vinden zij. ‘Bedrijven moeten verder kijken dan alleen het op korte termijn verlichten van de kostendruk, zodat ze goed kunnen inspelen op langetermijnveranderingen. Het huidige economische klimaat moet worden gezien als nieuwe normale omstandigheden’, schrijven de onderzoekers. Zij noemen deze nieuwe situatie de ‘new normal’.
Veel Europese organisaties zien wel de noodzaak in om zich aan te passen. Een op de drie managers stelt dat de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten een prioriteit is als antwoord op veranderende consumptiepatronen. De analisten zijn van mening dat veel Europese bedrijven echter genoegen nemen met ict die ‘enig succes heeft geboekt in de verbetering van de productiviteit een het realiseren van innovatie’. De lat ligt tegenwoordig echter veel hoger, vinden ze.
Niet belangrijk
Een derde van de Europese ict-managers gelooft niet dat ict een belangrijke rol speelt bij het succes van hun bedrijf. Ict zou volgens hen niet bij de belangrijkste drie middelen behoren waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald.
De onderzoekers hebben enkele adviezen om als bedrijf succesvol te zijn in de ‘new normal’. Zo moeten ict en bedrijfsactiviteiten meer op elkaar worden afgestemd door verbeterde bestuursmodellen. Ook roepen ze op om meer bedrijfsprocessen te automatiseren en om ict-gedreven innovaties te identificeren.