De kilometerheffing wordt voorlopig niet ingevoerd. Donderdag 11 maart stelde de Tweede Kamer de lijst vast van onderwerpen waarover pas besloten wordt bij de komst van een nieuw kabinet. De kans is daarom klein dat er voor de zomer nog een kabinetsbesluit ligt over de invoering van een vaste kilometerprijs.
Na de val van het kabinet, eind februari, mag het demissionaire kabinet alleen spoedeisende zaken en onderwerpen behandelen. De Tweede Kamer bepaalt welke onderwerpen controversieel worden verklaard en waarover het kabinet voorlopig geen besluit mag nemen. De kilometerheffing is een van de onderwerpen die de Tweede Kamer liever door een nieuw kabinet laat behandelen.
Het ministerie schreef eind 2009 een aanbesteding uit voor het ‘Systeem Kilometerprijs’. Dit systeem moet de prijs per kilometer berekenen en in rekening brengen bij de eigenaar van het rijtuig. Ook moet het systeem controle op naleving van de wet mogelijk maken. Die aanbesteding vindt plaats volgens twee sporen. Bij het hoofdspoor moeten marktpartijen zelf een systeem voor kilometerbeprijzing aanbieden. Daarnaast volgt het ministerie voor Verkeer en Waterstaat een garantiespoor, waarbij het samen met marktpartijen een systeem samenstelt.
Invoering
Er zijn inmiddels een aantal ict-bedrijven betrokken bij de invoering van het systeem voor rekeningrijden. Dienstverlener T-Systems doet, vanuit zijn expertise met het Duitse systeem Toll Collect, mee in Connect, een interesseclub die de Tweede Kamer bijpraat over dit onderwerp. Ook zegt de automatiseerder mee te doen aan de aanbesteding voor de systemen die nodig zijn voor het rekeningrijden. Ook dienstverlener Imtech, Logica en Siemens zeggen mee te doen in de aanbesteding naar delen van het te bouwen systeem.
De ict-testspecialist Collis werd eerder al door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geselecteerd als adviseur voor het koppelen van de RDW-backoffice met het nog op te leveren systeem achter de kilometerbeprijzing.
Het systeem had voor vrachtwagens tussen medio 2011 en januari 2012 geïmplementeerd moeten zijn. Voor personenauto’s en bestelwagens lag de deadline tussen januari 2012 en december 2016.
