Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Procedures ontbreken bij ICT-bedrijven

12 maart 2010 - 16:26ActueelCarrière

Ict-bedrijven hebben geen eenduidige processen en procedures voor het aanbieden van diensten of producten. Ook ontbreekt het vaak aan daarbij behorende resultaatafspraken met medewerkers. Dat constateert consultant Egbert Stive van het adviesbureau Kweekel. Hij deed onderzoek bij 250 ict-bedrijven naar resultaatgericht werken. Als die er wel procedures zijn, dan worden de resultaten niet gemeten. Dat zaait verwarring bij het personeel.

Een derde van de ondervraagde medewerkers zegt dat het niet duidelijk is welke individuele doelstellingen er zijn en hoe deze doelstellingen samenhangen met afdelingsdoelstellingen. Van de managers vindt zeventien procent de doelstellingen onduidelijk. Daarnaast vindt slechts 44 procent van de medewerkers dat deze individuele resultaten duidelijk worden gemeten en besproken. Dit geldt  voor 36 procent van de managers.

Volgens Stive wordt een ict’er veel gelukkiger als zijn doelstellingen en de procedures op papier staan. ‘Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het verloop onder degenen die goed presteren daalt en het stijgt tot 77 procent onder degenen die slecht presteren. Het is heel interessant voor bedrijven als je met duidelijke doelstellingen en het meten en bespreken van de resultaten al een productiviteitsverhoging kunt realiseren van 10 procent.’

Principiële types

Ict’ers zijn vooral principiële types, concludeerde Stive. Hiervoor gebruikte hij een model van psycholoog Carl Gustav Jung. Principiële mensen maken zich ondergeschikt aan de groep en hebben vooral oog voor de langere termijn.

Stive: ‘Een ict’er wil zijn klant het beste helpen. Het kan dat hij dat moet doen door oplossingen aan te bieden buiten de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt, met alle problemen van dien. Denk bijvoorbeeld aan een leverancier van software die gebeld wordt door een klant waarvan de software niet werkt. Een medewerker kan het probleem oplossen door de klant te helpen en iets aan te passen in het Windows-systeem. Het probleem lijkt dan opgelost, maar omdat er hierdoor waarschijnlijk elders een ander probleem ontstaat, is de klant uiteindelijk niet geholpen. Bovendien heeft de medewerker aan deze uiteindelijke onjuiste oplossing veel tijd besteed.’

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Onderwijs

    Spoelstra Spreekt: Onder druk

    Overheid

    NerdVote zet kandidaat-Kamerleden met ict-affiniteit in de schijnwerpers

    Data & AI

    Discovery Museum en CGI presenteren interactieve expo over ai

    Data & AI

    Amazon reorganiseert veertienduizend banen weg

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs