De omzet voor online consumentenbestedingen is in 2009 gestegen naar 6,4 miljard euro. In vergelijking met 2008 is dit een stijging van 17 procent. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.
De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkel markt al sinds 1998 in kaart gebracht. Voor het eerst zijn dit jaar de cijfers op segmentniveau geijkt aan het retail panel van GfK Retail & Technology. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van TNT Post.
Online consumenten vinden in toenemende mate de weg naar de digitale winkelstraat ."De consumentenbestedingen bleven online ook in 2009 groeien, ondanks een weifelend consumentenvertrouwen," aldus Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research. "Gemiddeld hebben consumenten in 2009 6,2 online bestellingen geplaatst. Dit is een stijging van 19 procent procent vergeleken met 2008. Door de toename van het aantal bestellingen neemt ook het gemiddeld besteed bedrag toe. Online consumenten gaven in 2009 gemiddeld 737 euro uit op internet, een stijging van 13 procent."
De omzet van de totale detailhandel is in 2009 gedaald met 4,9 procent(bron CBS). "We zien dat online shopping een steeds grotere plaats inneemt binnen de totale detailhandel," vertelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. "De markt voor online shopping is binnen de totale detailhandel nu al goed voor 7 procent van de omzet."
Bijna 9 miljoen internetters hebben in 2009 een online aankoop gedaan.
Nederland telde eind 2009 11,2 miljoen actieve internetters. Vier van de vijf actieve internetters heeft ooit een online aankoop gedaan. In 2009 waren er 8,65 miljoen Nederlanders die minstens één online aankoop hebben gedaan. "Het aantal nieuwe kopers blijft toenemen, maar in absolute aantallen nemen de nieuwe shoppers wel af. In 2009 kochten 700.000 consumenten voor het eerst iets online, tegenover 980.000 in 2008," aldus Sibbel.
Online reizen grootste segment
Het online segment reizen blijft veruit het grootste segment en is in 2009 gestegen met 16 procent naar 2,3 miljard euro. Daarmee is reizen goed voor een derde van de totale online markt. De helft van de online omzet wordt behaald door de drie grootste segmenten. Naast reizen zijn dat telecom (766 miljoen euro, + 11 procent) en verzekeringen (485 miljoen euro, +9 procent). De online omzet in het segment telecom is in dit jaar voor het eerst in volle omvang gemeten (toestellen+waarde van de nieuw afgesloten abonnementen).