Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Omzet online thuiswinkelen meer dan 6 miljard euro

29 maart 2010 - 15:023 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

De omzet voor online consumentenbestedingen is in 2009 gestegen naar 6,4 miljard euro. In vergelijking met 2008 is dit een stijging van 17 procent. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkel markt al sinds 1998 in kaart gebracht. Voor het eerst zijn dit jaar de cijfers op segmentniveau geijkt aan het retail panel van GfK Retail & Technology. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van TNT Post.

Online consumenten vinden in toenemende mate de weg naar de digitale winkelstraat ."De consumentenbestedingen bleven online ook in 2009 groeien, ondanks een weifelend consumentenvertrouwen," aldus Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research. "Gemiddeld hebben consumenten in 2009 6,2 online bestellingen geplaatst. Dit is een stijging van 19 procent procent vergeleken met 2008. Door de toename van het aantal bestellingen neemt ook het gemiddeld besteed bedrag toe. Online consumenten gaven in 2009 gemiddeld 737 euro uit op internet, een stijging van 13 procent."

De omzet van de totale detailhandel is in 2009 gedaald met 4,9 procent(bron CBS). "We zien dat online shopping een steeds grotere plaats inneemt binnen de totale detailhandel," vertelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. "De markt voor online shopping is binnen de totale detailhandel nu al goed voor 7 procent van de omzet."

Bijna 9 miljoen internetters hebben in 2009 een online aankoop gedaan.
Nederland telde eind 2009 11,2 miljoen actieve internetters. Vier van de vijf actieve internetters heeft ooit een online aankoop gedaan. In 2009 waren er 8,65 miljoen Nederlanders die minstens één online aankoop hebben gedaan. "Het aantal nieuwe kopers blijft toenemen, maar in absolute aantallen nemen de nieuwe shoppers wel af. In 2009 kochten 700.000 consumenten voor het eerst iets online, tegenover 980.000 in 2008," aldus Sibbel.

Online reizen grootste segment
Het online segment reizen blijft veruit het grootste segment en is in 2009 gestegen met 16 procent naar 2,3 miljard euro. Daarmee is reizen goed voor een derde van de totale online markt. De helft van de online omzet wordt behaald door de drie grootste segmenten. Naast reizen zijn dat telecom (766 miljoen euro, + 11 procent) en verzekeringen (485 miljoen euro, +9 procent). De online omzet in het segment telecom is in dit jaar voor het eerst in volle omvang gemeten (toestellen+waarde van de nieuw afgesloten abonnementen).

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Data & AI

    Kort: Hallucineren, BAM in Droneview (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Haven van de toekomst: digitaal en klimaatneutraal

    Carrière

    Kort: Nieuwe KPN-cao mét reservistenregeling, Philips koopt Spectrawave (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    EDIC EU digitaal
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland voorzitter Europees digitaal consortium Edic

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs