Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Kwartje per minuut

02 maart 2011 - 09:51OpinieCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Ik heb even een weekje uitgewaaid in de sneeuw. Even geen ict. Ik had mijn iPad thuisgelaten en de laptop alleen meegenomen om eventueel 's avonds wat dvd'tjes te bekijken. Het appartementencomplex had wel een gratis WiFi-verbinding, maar die deed het alleen als je op het toilet bij de receptie zat en je met je laptop drie keer hard tegen de wc-bril had geslagen.

Toen ik afgelopen week van mijn internetloze vakantie terug kwam, was het eerste reclamespotje dat ik op de Nederlandse radio hoorde een spotje van een telecomaanbieder. Ik voelde mij direct weer thuis, want wat is er Hollandser dan een wirwar aan tarieven? Waarom betaal je voor de minuten die je niet belt? Waarom betaal je twee keer zoveel als je één keer teveel belt? Waarom zijn jouw sms'jes in het buitenland zo duur? Omdat jij mij dat abonnement vorig jaar hebt aangesmeerd!

Tarieven

Vroeger, toen KPN nog gewoon de PTT heette, hadden de tarieven van onze nationale telefoonmaatschappij veel weg van de reclame van Mastercard. Eén minuut bellen: een kwartje, twee minuten bellen: twee kwartjes, naar het buitenland bellen: onbetaalbaar. Het was wel duidelijk. Nu heten ze ‘High', net als hun tarieven. Maar goed, de telefoon verdwijnt gelukkig. Houden we nog internet over. Daar doen de tarieven er iets minder toe. Tenminste, ik zit bij UPC en dan maak ik me meer druk over mijn verbinding dan over het tarief.

De tarieven en licentiestructuren in de ict zijn ook vaak zo helder als een toespraak van Job Cohen. Ieder bedrijf dat weleens de keus voor een nieuw systeem heeft moeten maken, weet dat de vraag ‘hoeveel kost het systeem?' net zo lastig is als de vraag ‘wanneer wordt het systeem eigenlijk opgeleverd?'.

Corona-biertjes

Ik ben een keer in Mexico op vakantie geweest en daar had je een strandtent die een speciale aanbieding voor Corona-biertjes had: two for one. Als je een biertje bestelde kreeg je het tweede gratis. Het eerste biertje was alleen wel twee keer zo duur als normaal. Waarom leveranciers graag verwarring scheppen over de prijs? Misschien zijn ze wel bang dat als de prijs helder is je jezelf af gaat vragen of je het wel echt nodig hebt.

Meer over

TabletsTelecomWifi

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Aanslag

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Pet-oorlog

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Mislukte foto’s

    4 reacties op “Spoelstra spreekt: Kwartje per minuut”

    1. hypocriticus schreef:
      2 maart 2011 om 12:09

      Jacob, vreemd is vooral dat SMSjes bij veel bundels in het buitenland goedkoper zijn dan in eigen land, zodra je de grens al overgaat.

      IT moet de business helder krijgen, stroomlijnen en transparant maken. Alleen is het opgeleukt door mensen die komen met baseline activiteiten, basiscomponenten en ‘specials’ erbovenop met andere tariefstructuren. De een heeft het over een applicatie, de ander over een keten, een systeem of omgeving.

      De ander kijkt naar wat een project kost, de ander naar wat het oplevert. Wat de gebruikers willen en de bouwers maken wil ook nog wel een wereld van verschil opleveren.

      Daar zit de grote makke van tegenwoordig; we pimpen het op tot meer dan de dienst, en zorgen door al dat mensenwerk dat het technische gesleutel en geklik naar de achtergrond verdwijnt…

      Login om te reageren
    2. R.J. Tuijnman schreef:
      2 maart 2011 om 14:45

      @Spoelstra: Internet: daar doen tarieven er minder toe… Nou, niet als je het over MOBIEL internet hebt. Wij (een modaal accountantskantoor) hebben een drietal mobiel-internet abonnementen bij die ‘flexibele bundel club’ KPN. Nou, die zijn zo flexibel als een loden deur: de rekening kan men achteraf wel op één A4-tje zetten, maar van bundelen van de tegoeden of zelfs maar een live overzicht hebben ze nog nooit gehoord. Dik reclame maken voor de ‘bedrijfs-buffel’, maar als je er dan om komt moet je zo ongeveer half telefonerend Nederland aanmelden om er voor in aanmerking te kunnen komen.
      Zo kan het dus gebeuren dat we de ene maand honderden euro’s overschrijding hebben op de ene abonnement, terwijl het tegoed op de andere nog amper aangesproken is… Wat een starre, klantonvriendelijke bende is dat zeg, die KPN zeg! Hopeloos! Goeeeeeeeiie dag, zeg!

      Login om te reageren
    3. Peter schreef:
      3 maart 2011 om 10:35

      Verneukeratieve reclame levert gewoon meer op. Het gros van de mensen let hier niet goed op en trapt er elke keer weer in.

      Login om te reageren
    4. Jeroen schreef:
      3 maart 2011 om 11:46

      De kern van het probleem is de confusopoly: bedrijven kunnen alleen zaken blijven verkopen als ze zo ingewikkeld zijn dat niemand ze begrijpt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs