Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Lead Nurturing in zeven stappen

07 augustus 2013 - 16:553 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Bart van Maarseveen
Bart van Maarseveen

Uitblinken in lead nurturing betekent 50 procent meer sales ready leads met een 33 procent lagere investering in marketing, aldus Pardot (Salesforce). Oftewel een 'no brainer'. Lead nurturing is eigenlijk volstrekt logisch. Het gaat erom dat je in contact komt met prospects, dat je in contact blijft en dat je door relevante interactie het contact uitbouwt naar een enthousiaste klantrelatie. Maar hoe gaat dat 'lead nurturen' dan in zijn werk?

Ik heb zeven stappen voor je uitgewerkt:

1. Relevante leads
Het begint altijd met relevante leads. Je kunt hiervoor aansluiting zoeken bij bedrijven die leads voor je werven, maar je kunt ook zelf aan inbound marketing doen of een advertentiecampagne opzetten. Vraag jezelf af waar je doelgroep waarde aan hecht. Bied vervolgens waardevolle content aan via een formulier. Het aanbieden van deze wat we noemen ‘gated content’ kun je vrij gemakkelijk en voordelig opzetten.

2. Automatiseer respons
Zorg dat wanneer een prospect informatie aanvraagt, deze meteen op een persoonlijke wijze geleverd wordt. Dit contact vormt de eerste indruk, maak de communicatie dus snel en prettig. 

3. Gebruik je kennis
De aangevraagde informatie zegt iets over de prospects. Is de aanvraag algemeen informatief? Dan is er meestal behoefte aan meer informatie. Gaat de aanvraag over prijzen en referenties? Dan is er al snel behoefte aan contact. Neem ook bezoekersgedrag en frequentie mee in je benadering. Het kan niet persoonlijk genoeg en de plank hier misslaan is dodelijk. 

4. Blijf in contact
Zorg dat je, afgestemd op de lead, in contact blijft. Maak het persoonlijk en relevant. Met marketing automation tools ben je in staat de e-mailcommunicatie tot in detail in te stellen en ook met crm-pakketten kun je vaak met campagnes en workflows op persoonlijke wijze in contact blijven.

5. Focus op relevantie en waarde
Het maakt niet uit bij wie; of het nu prospects, leads of klanten zijn. Relevantie en waarde leveren wint altijd. Ga alleen voor een verkoop als de lead of klant daar aan toe is, dan heeft het waarde. Weet wanneer je lead sales ready is.

6. Luisteren
Vergeet niet te luisteren. Stel je leads en klanten vooral vragen, die helpen je immers meer waarde en relevante content te leveren. Gebruik bijvoorbeeld een poll.

7. Track, track, track
Een winkelbediende kent zijn klanten en ziet wanneer ze binnenkomen, waar ze in geïnteresseerd zijn en wanneer hij de helpende hand kan bieden. Het is belangrijk dat je online hetzelfde doet. Marketing automation en crm zorgen dat je dit kan en dat je het inzicht altijd bij de hand hebt.

Wellicht wek ik de indruk dat lead nurturing niet mogelijk is zonder geavanceerde software, maar dat is het natuurlijk wel. De software maakt het verschil als de aantallen groter worden, maar met geduld en handwerk is absoluut een start te maken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    2 reacties op “Lead Nurturing in zeven stappen”

    1. Fedor Achterkamp - TriMM schreef:
      15 augustus 2013 om 09:08

      Bedankt voor je artikel Bart. Mis alleen een beetje de “hoe” in deze. Tuurlijk, je website, e-mail marketing en CRM zijn een aantal core aspecten van je marketing automation landschap. Echter kan je ze niet als alleenstaand zien.

      Onze ervaring laat zien dat het op het juiste moment aangaan van de dialoog met de juiste persoon, erg goede conversie oplevert. Hiermee doel ik met name op niche campaigning en behavioural targeting, en niet zozeer op e-mail marketing.

      Login om te reageren
    2. Bart van Maarseveen schreef:
      16 augustus 2013 om 06:06

      Bedankt voor je reactie Fedor. Inderdaad moet je je website, e-mail, crm en ook content creatie niet als alleenstaand zien. Het gaat vooral werken als je alle instrumenten bespeelt met dezelfde focus in gedachten.

      Je hebt overigens gelijk dat het moment allesbepalend is of een conversie wel of niet slaagt. Ik doel daar op in ’track, track, track’; weet wanneer je contactverzoek of ‘gated content’ relevant is, en biedt het alleen dan aan. Ik zou hier een apart artikel aan kunnen wijden, zo interessant is dat. Je kan namelijk ook heel erg veel afleiden uit dit moment, de plek en het type contact wat je krijgt. Met name de voor veel salesmensen prangende vraag of iemand sales ready is of niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs