Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Auto heeft ICT-security hard nodig’

15 september 2015 - 11:29OpinieSecurity & Awareness
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over auto’s – zelfrijdend én gewone – die security hard nodig hebben.

Auto’s zijn al jaren doordrongen van elektronica en tegenwoordig steeds meer connected. Pas nu begint de wereld te beseffen dat de alomtegenwoordige vervoersmiddelen eigenlijk rondrijdende computers zijn. En dus hackbaar. En dus inzetbaar voor andere doeleinden dan wat de bestuurder en/of eigenaar wil. Dit geldt niet alleen voor futuristische zelfrijdende auto’s, maar ook voor gewone wagens.

Zo heeft de Amerikaanse autofabrikant Chrysler afgelopen zomer een recall-operatie afgekondigd voor 1,4 miljoen auto’s. De aanleiding was de ontdekking en onthulling (met schokkende demonstratie) van flinke kwetsbaarheden in de software. De oplossing was updaten, via een toegestuurde usb-stick. In de nazomer zijn nog eens bijna achtduizend auto’s ’herroepen’, die ook hackbaar blijken te zijn. Maar Chrysler is niet de enige. Auto’s hebben hard ict-security nodig. Wat vind jij?

Lees ook ‘Auto op slot, buit eruit’ en ‘Het beveiligen van de connected car‘.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands trekt op met Data Expo

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Ransomware: minder bedrijven betalen, meer bedrijven onderhandelen

    ActueelCarrière

    Kort: Aandeelhouders voelen cyberaanvallen, financiële experts kennen Europese AI Act niet (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Pro-Russische hackers belagen Nederlandse overheden

    4 reacties op “‘Auto heeft ICT-security hard nodig’”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      18 september 2015 om 07:08

      Dat autofabrikanten IT innovatie op hun vlak teleurstellend slecht hebben uitgevoerd. Ze zullen terug naar af moeten gaan en vanuit een nieuwe optiek zaken weer moeten opbouwen. Meer losse autonome systemen (pun intended) ipv alles aan elkaar gekoppeld. Geen draadloze verbindingen mogelijk maken met vitale onderdelen van de auto en soortgelijke zaken.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      18 september 2015 om 07:42

      Autobouwers hebben geen idee dat je aan diefstal via hacken moet denken. Dat is al jaren zo, nu het zelfs mogelijk wordt in de besturing in te breken, en het gevaarlijk wordt, komt er een sprankje licht zo dat er aan gewerkt wordt.
      Wel erg laat, het probleem is al dik 20 jaar bekend.

      Login om te reageren
    3. Martijn Rutten schreef:
      18 september 2015 om 08:55

      Andy Rowland stipt in zijn artikel een aantal aspecten in de beveilig van ‘connected cars’ aan. Hij laat echter een fundamenteel basisaspect onderbelicht: fouten in de programmatuur. Hackers maken veelal gebruik van fouten in het dynamische gedrag van software. Hoewel er veel aandacht wordt besteed aan security in het ontwerp van software interfaces, gaat het vaak mis bij de implementatie. Met handmatige code reviews en tests spoor je slechts een deel van de fouten op. Een fout in het dynamische gedrag – zoals een ‘out-of-bound memory access’ – ontdek je niet door met veel ogen naar de code te staren. Maar dit is nu juist het soort fouten dat door hackers wordt misbruikt. Een van de bekendste voorbeelden is ‘Heartbleed’ bug in de OpenSSL library, eerder dit jaar.

      De Barr Group die de software in de Toyota Camry analyseerde na het terugroepen van zo’n 8 miljoen auto’s, vond legio fouten in het dynamische gedrag: memory leaks, data races, illegal memory accesses, etc. Met zo’n 8 miljoen regels software in alleen al de web browser in Android, is het infotainmentsysteem van de auto de eerste plek waar hackers zich op richten, zoals Rowland ook aangeeft. De complexiteit en omvang van dit soort software is namelijk zo groot dat dit vol potentiele lekken zit.

      De enige manier om echt secure software te maken is om dit bij de bron aan te pakken: het programmeerproces zelf. Een eerste reactie is dan vaak om over te stappen op modelgedreven ontwerp en het automatisch genereren van code. Dat heeft helaas geen zin als er sprake is van een grote, bestaande software stack. Je kan die niet zomaar weggooien om in een nieuwe taal helemaal opnieuw te beginnen. Krachtige analysetools zijn de enige oplossing om kritische fouten in bestaande software effectief en tijdig op te sporen. Hiervoor is een whitebox-aanpak nodig waarbij de analysetool in de programmacode zelf kan kijken. Vooruitziende organisaties die soort tools toepassen zullen op de lange termijn het verschil gaan maken.

      Login om te reageren
    4. Kaspar schreef:
      19 september 2015 om 13:09

      Ik vind dat verhaal van Chrysler helemaal niet schokkend… Dit viel gewoon te verwachten. Zeker niet alles is vooruitgang, maar moet vooral als vooruitgang gepresenteerd worden omdat mensen anders niet snel genoeg hun op dat moment nog prima werkende elektronische apparaten inruilen voor “verbeterde”…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs