Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Is er nog toekomst voor de telefooncentrale?

06 april 2016 - 11:403 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Lars Christophersen
Lars Christophersen

Sinds enkele jaren mengt Microsoft zich steeds nadrukkelijker in de telefoniewereld. In eerste instantie met LCS en OCS. Deze producten waren met name gericht op een koppeling met de bestaande telefooncentrale. Door gebruik te maken van de functie remote call control werd het telefoontoestel aangestuurd vanuit de LCS/OCS-applicatie en werd de daadwerkelijke spraakafhandeling via het telefoontoestel gevoerd.

Uiteraard was er ook al de mogelijkheid voor het koppelen van de OCS applicatie en de telefooncentrale middels een sip-trunk. Echter grote wonderen waren qua telefonie functionaliteit nog niet gerealiseerd. De meeste standaard functies waren aan boord, maar wilde een gebruiker iets verder gaan, moest al snel worden teruggevallen op de telefooncentrale.

Met de introductie van Lync, dat recent omgedoopt is naar Skype for Business, heeft Microsoft een grote stap gemaakt naar een volwaardige vervanging van de traditionele telefooncentrale. Daarbij wordt, naast de aanwezige unified communications-functionaliteiten, ook in alle standaard functies die een reguliere medewerker gebruikt voorzien. Skype for Business wordt in dit geval als on-premise of private cloud-oplossing aangeboden. Koppelingen met de buitenwereld worden gerealiseerd door, al dan niet via een Session Border Controller, sip-verbindingen met de gewenste providers te maken.

Skype for Business is ook onderdeel van het Office365 pakket. Medewerkers konden gebruik maken van de unified communications-functionaliteiten vanuit de Microsoft cloud. Een ontbrekend onderdeel was hier de koppeling met een provider voor de toepassing van bedrijfstelefonie. Indien medewerkers gebruik wilden maken van de bedrijfstelefoniefunctionaliteit moest minimaal een hybride omgeving worden gerealiseerd. Gebruikers met de bedrijfstelefoniefunctionaliteit worden hierbij aangemaakt op de on-premise omgeving. Overige gebruikers zijn onderdeel van de Office365 omgeving.

Add-on

Onlangs heeft Microsoft binnen Office 365 de functies CloudPBX with PSTN toegevoegd aan Skype for Business. Deze functionaliteit is een add-on op het gekozen abonnement en wordt per medewerker toegekend. Met CloudPBX with PSTN voegt Microsoft de mogelijkheid toe om de connectiviteit met het openbare telefonienetwerk af te nemen bij Microsoft, hierdoor is de noodzaak voor een derde partij als provider weggenomen. Door nieuwe telefoonnummers af te nemen bij Microsoft of de huidige telefoonnummers te porteren naar Microsoft, bent u volledig bereikbaar via de dienst van Microsoft.

De propositie die Microsoft neerzet met Skype for Business vanuit Office365 is voor fabrikanten van traditionele telefooncentrales een doodsteek.

Afname ’traditioneel’ telefoonverkeer

Door de enorme adoptie van Skype for Business in de markt en de mogelijkheid om relaties, die ook gebruik maken van Skype for Business, ‘te vertrouwen’ en daarmee een koppeling te realiseren, zal het ‘traditionele’ telefoonverkeer afnemen. Na het realiseren van een vertrouwensband, kan onder andere de status van een externe partij worden weergegeven, een chatbericht worden verstuurd of een audio/video gesprek worden opgezet. Deze features stelt een organisatie in staat om snel informatie uit te wisselen en waarde toe te voegen in een keten.

Tevens stelt Microsoft een tooling (software development kit) beschikbaar om software en app’s te ontwikkelen die (branch)specifieke oplossingen bieden. Vanuit een speciaal ontwikkelde app kan een relatie contact opnemen vanuit de app, middels chat, audio en/of video en inzicht hebben in de status van een medewerkers.

Lars Christophersen, senior consultant/bid manager bij HPS ICT & Mobile Solutions

Meer over

AppsOfficeSIPTelecomUniversal Communications

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    2 reacties op “Is er nog toekomst voor de telefooncentrale?”

    1. Victoire22 schreef:
      18 april 2016 om 17:40

      … Voor de fabrikanten de doodsteek…. Denk dat dat ook geldt voor werkplek virtulisatie. MS azure groeit zo explosief dat de hele markt dadelijk migreert naar dit soort Microsoft services. Op zich niet zo erg als er ruimte is voor concurrentie maar ze zetten het zo agressief in de markt dat overige partijen nauwelijks nog een boterham kunnen verdienen. En dat Microsoft niet vies is van vendor lockin is wel gebleken in het verleden met bv office. Ik denk dat office 365 gecombineerd met azure een doodsteek is voor veel ICT ondersteunende ondernemingen die geholpen hebben Microsoft zo groot te maken.

      Login om te reageren
    2. Technicus schreef:
      19 april 2016 om 11:20

      @Victorie22: De revolutie eet haar eigen kinderen op.

      Nu hebben we het in het verleden natuurlijk wel erg makkelijk gehad. Microsoft heeft met zijn vendor lock-in praktijken jarenlang een half af produkt de markt in geforceerd wat inderdaad veel arbeidsgelegenheid opgeleverd heeft. Je kan hier prima aan verdienen, maar moet wel goed in je achterhoofd houden dat ze niet te vertrouwen zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs