Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Burn-out is onderschat IT-fenomeen’

26 mei 2016 - 12:01AchtergrondInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Burn-out wordt ondanks jaren van bekendheid nog altijd onderschat, juist voor it’ers. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Te veel werk, te weinig grip, te veel deadlines, te weinig waardering. Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan stress en die uiteindelijk kunnen leiden tot een burn-out. Gewone werknemers lopen hier al risico van, maar kantoormedewerkers mogelijk nog wat meer. It’ers kunnen qua risicofactor hier echter nog boven zitten. Worden ontwikkelaars, zoals gamedevelopers, uitgebuit of zijn ze slechts zeurende loonslaven? Worden beheerders opgejaagd door werktoename plus bezuinigingen, of moeten ze niet harder maar simpelweg slimmer werken?

Feit is dat de kwestie van burn-out veel mensen in de it-wereld bezighoudt. Kritiek op klagen daarover leidt op zijn beurt weer tot kritiek en vervolgens tot repliek dáárop. Los van de vraag wiens schuld burn-outs zoal kunnen zijn, lijkt het wel duidelijk dat het voor it’ers een reëel en tegelijkertijd onderschat fenomeen is. En die onderschatting zorgt er voor dat het gevaar nog wat groter kan zijn. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    11 reacties op “‘Burn-out is onderschat IT-fenomeen’”

    Nieuwere reacties »
    1. Henri Koppen schreef:
      27 mei 2016 om 08:42

      Burn-out gebeurt bij mensen die hun werk (te) belangrijk vinden. En IT lijkt me uiterst geschikt om burn-outs van te krijgen.

      Als je je werk heel belangrijk vind, bedenk dan waar je nu spanning van krijgt wat daarvan de relevantie is over 1 maand, 1 jaar, 5 jaar….

      Relax. De wereld draait ook nog wel verder zonder jou….

      Login om te reageren
    2. Ben Linders schreef:
      27 mei 2016 om 10:29

      Dat burn-out een probleem is wat onderschat wordt (niet alleen in de IT) lijkt mij duidelijk. Vraag is waarom?

      Burn-out kost mensenlevens. En geld. Het is een serieus probleem wat niet zomaar verdwijnt.

      Er is voldoende bekend over de symptomen en er zijn oplossingen om het aan te pakken.

      Blijft bij mij de vraag waarom burn-out niet de aandacht krijgt die het verdient.

      Login om te reageren
    3. Ben Linders schreef:
      27 mei 2016 om 10:31

      Dat burn-out een probleem is wat onderschat wordt (niet alleen in de IT) lijkt mij duidelijk. Vraag is waarom?

      Burn-out kost mensenlevens. En geld. Het is een serieus probleem wat niet zomaar verdwijnt.

      Er is voldoende bekend over de symptomen en er zijn oplossingen om het aan te pakken.

      Blijft bij mij de vraag waarom burn-out niet de aandacht krijgt die het verdient.

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      27 mei 2016 om 10:57

      Omdat een burnout net als RSI toch nog steeds gezien wordt als ‘aanstellerij’. De slachtoffers die zichzelf benadelen door niet in te willen zien dat ze niet de hele tijd op hun tenen kunnen lopen en ze daarmee hun lichaam slopen of werkgevers die eigenlijk niet om de gezondheid van hun personeel geeft.
      Terwijl de oplossing relatief eenvoudig is. Leer te luisteren naar je eigen lichaam en als je werkgever je blijft pushen wees zo flink om dit aan te kaarten. Want als je zo doorgaat dan kom je ziek thuis te zitten en ben je nog verder van huis.

      Login om te reageren
    5. René Civile schreef:
      27 mei 2016 om 11:29

      Vanuit eerste hand kan ik spreken wat een (IT) burnout doet met mensen, en dan wel meteen de meest extreme stap die een mens nemen kan. Laten we wel zijn, een burnout in de meeste gevallen is een stil en sluipend fenomeen dat je ineens overkomt. Het kent gelukkig wel een aantal combinaties die bellen moeten doen rinkelen.

      Het idee dat je dingen niet meer af krijgt en meer doet dan wenselijk en gezond voor je is één. Dat houd bijvoorbeeld ook in dat je je eigen grenzen blijft bewaken waarbij nee zeggen ook een factor moet zijn. Veel mensen met een burnout blijken dat laatste niet makkelijk te kunnen en ‘modderen’ heel erg lang door waardoor ze ‘plots’ zich in een situatie bevinden die voorbij die grens is.

      Opdrachtgever, werkgever en verantwoordelijkheid
      Door de steeds korter op elkaar afgestemde processen, waarbij vrijwel meteen moet worden geacteerd zonder dat er gaten mogen vallen, zie je de mentale druk onevenredig mee stijgen. Zie het zo, dat met de digitale schandpalen als voorbeeld, menig beducht is op slechte recensie of reactie op bijvoorbeeld de sociale media. Je krijgt dan ongezonde spanningen omdat je geen rustmomenten meer krijgt.

      Digitaal betekend namelijk 24/24, denkt men vaak. Je ziet dan ook met verstrijken van de jaren het geduld van mensen, klanten, cliënten, steeds korter worden, evenals de lontjes. Daarbij krijgen steeds minder mensen steeds meer verantwoordelijkheden naar zich toe geschoven en voila, de perfecte voedingsbodem voor burnouts.

      Ik heb altijd gesteld dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is die samen moet worden onderhouden. Als je namelijk dwang en drang, om welke reden in stand blijft houden, dan is het vragen om problemen. Een burnout is een helder signaal dat de opdrachtgever en werkgever geen oog genoeg hebben gehad voor degene die een burnout doormaakt en degene die de burnout door maakt die zijn eigen grenzen niet goed genoeg heeft bewaakt.

      De schade? Jarenlang merkbaar vaak, als het niet erger is.

      Login om te reageren
    6. Pa Va Ke schreef:
      27 mei 2016 om 11:50

      Enerzijds zien we vanuit o.a. de IT mogelijkheden steeds meer technische mogelijkheden om overal en altijd bereikbaar te zijn en te kunnen werken, ongeacht waar je uithangt.

      Waarom wil je dit … omdat je (denkt dat je) onmisbaar bent? Omdat je werkgever dit van je verlangt? Omdat je het wel stoer vindt naar je omgeving toe? Omdat iedereen het doet?

      Feit is in ieder geval dat je hiermee dag en nacht met je werk bezig bent en je constant de druk voelt om te moeten reageren op alles wat er gebeurt op kantoor / de zaak / bij de klant. Dit is één van de grootste (mede-)oorzaken van het verschijnsel burn-out.

      Als je geen “nee” kunt zeggen tegen deze bereikbaarheid, loop je een groot risico vroeg of laat tegen de burn-out aan te lopen, zo heb ik gezien in mijn omgeving

      Login om te reageren
    7. Frank Heikens schreef:
      27 mei 2016 om 13:45

      @Henri: te kort door de bocht!

      @Johan: helemaal correct!

      @PaVaKe: flexibiliteit is mooi als je niet vrij hoeft te nemen als er een monteur voor je cv ketel langs komt omdat je thuis kunt werken, maar als dat inhoudt dat je 60 uur per week werkt, dan is het een gevaar. Zoals met alles: vind de balans, dan werkt het, anders niet, dan krijg je geen (geestelijke) rust.

      Login om te reageren
    8. Louis Kossen schreef:
      27 mei 2016 om 16:08

      Burn out is niet iets dat specifiek voor de ICT sector is. Ook al is het een sector waar men elkaar helemaal gek maakt. Dan weer innovatief, dan weer disruptief en dan ook de dagelijkse problemen oplossen en alles moet gisteren af. Maar je kan net zo goed een burn out krijgen in andere sectoren, we leven in een maatschappij waar de druk erg groot is.

      Login om te reageren
    9. Henri Koppen schreef:
      27 mei 2016 om 20:45

      Frank,

      Ik bedoel wat Johan bedoeld. Het is gewoon een serieus probleem. Ik bedoel dat als je baas je gek maakt, je moet beseffen dat een “hart voor de zaak” niet betekend dat een zaak ook een hart voor jou heeft.

      Een burn-out is geen aanstellerij.

      Login om te reageren
    10. Jan van Leeuwen schreef:
      28 mei 2016 om 16:10

      Even een anekdote.
      Een politikus van de groene partij meldde zich ziek met “burnout”.
      een enorm ach en wee uit de gehele groene gemeenschap, echter 1 dag voor het financiele gevolgen kreeg was meneer plotseling genezen . . . .
      Het wordt ook regelmatig misbruikt.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs